بانوان از اهدای خون هراسی نداشته باشند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، دکتر زهره مسائلی پزشک سازمان انتقال خون و رئیس برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان خون استان اصفهان در خصوص اهدای خون بانوان اظهار کرد: اهدای خون بانوان در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته آمار بسیار پایینی دارد و امیدواریم با فرهنگ سازی در جامعه این آمار افزایش یابد.

مسائلی گفت: در استان اصفهان تنها 3.5 درصد از اهدا کنندگان را بانوان تشکیل می دهند که درصد بسیار پایینی است و در سه ماهه اول سال جاری این عدد کاهش یافته و به حدود 3 درصد رسیده است در صورتی که در برخی از کشورهای پیشرفته تا 50 درصد اهدا کنندگان خون بانوان هستند.

وی افزود: از آنجایی که بانوان تشکیل دهنده حدود نیمی از جمعیت کشور ما هستند پس می توانند در امر مهم اهدای خون مشارکت تأثیر گذاری داشته باشند و لازم به ذکر است با توجه به تهیه سه فرآورده خونی از خون یک نفر، هر بار با صرف زمان حدود 30 الی 60 دقیقه ای می توانند جان سه نفر را نجات دهند.

پزشک سازمان انتقال خون اصفهان ادامه داد: اهدای خون، یک حرکت اجتماعی و نوع دوستی است اما باورهای غلط باعث شده تا بانوان تصور کنند دچار کم خونی و ضعف هستند و از اهدای خون امتناع کنند. همه خانم ها کم خون نیستند و بدانند که پزشک های ما بدون معاینه و آزمایش های لازم مجوز خون گیری را نخواهند داد و سلامت فرد اهدا کننده اولویت اول است.

مسائلی اضافه کرد: سن بین 18 تا 60 سال و در صورت اهدای خون مستمر تا 65 سالگی، وزن بالای 50 کیلوگرم، سلامت جسمی، فشار خون و غلظت خون مناسب همچنین نداشتن رفتارهای مخاطره آمیز یا پرخطر جهت ابتلا به ایدز و هپاتیت از دیگر شروط اهدای خون است. 

وی اشاره کرد: بانوان هر سال می توانند سه مرتبه و با فاصله زمانی چهار ماهه خون اهدا کنند و به خانم هایی که در سن باروری هستند توصیه می شود بعد از اهدای خون تعدادی قرص آهن مصرف کنند تا آهن از دست رفته خون جبران شود اما از اهدای خون هراسی نداشته باشند.

رئیس برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان خون در استان اصفهان گفت: خانم ها در زمان بارداری نباید خون اهدا کنند و در زمان شیردهی و قاعدگی توصیه می شود از این کار اجتناب کنند اما در زمان های دیگر می توانند پا به پای آقایان در این امر مشارکت داشته باشند.

وی تصریح کرد: درست است که ما در حال حاضر از نظر ذخیره خون مشکلی نداریم اما با پیشرفت علم پزشکی و جامعه ای که به سمت مسن شدن پیشرفت دارد این نیاز در حال افزایش است و در صورتی که نیمی از جامعه یعنی بانوان در اهدای خون مشارکت نکنند ممکن است در سال های آینده با مشکلاتی روبرو شویم لذا از بانوان محترم دعوت می کنیم در امر مهم مشارکت داشته باشند.

مسائلی گفت: فرآورده هایی که ما از خون تهیه می کنیم طول عمر کوتاهی دارند به طور مثال، گلبول های قرمز را 35 روز و پلاکت 3 الی 5 روز می توان نگهداری کرد و با توجه به اینکه بیماران به صورت روزانه به پلاکت نیاز دارند باید هر روز از داوطلبان خونگیری شود تا بتوانیم پلاکت تهیه شده را به بیمارستان ها انتقال دهیم.

وی در پایان گفت: مرکز انتقال خون اصفهان هر روز به جز روزهای جمعه و حتی در ایام تعطیل در حال خدمت رسانی است و از مردم خواهشمندیم اهدای خون را به زمان های خاص محدود نکنند و از آنجایی که طول عمر فرآورده های خونی کم است ما را در زمان های مختلف یاری کنند.

گزارش: امین بازوکار
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا