کشف نوعی جلبک سه جنسیتی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس دیلی، هیسایوشی نوازاکی دانشیار دانشگاه توکیو، به مدت 30 سال برای جمع‌آوری نمونه های جلبک برای درک چگونگی تکامل موجودات زنده در جنس‌های مختلف، رودخانه ساگامی را بازدید کرده است.

پدیده سه جنسیتی با هرمافرودیت (دو جنسیتی)کمی متفاوت است. در گونه هایی با دو جنسیت، فرد هرمافرودیت می‌تواند سلول‌های جنسی نر و ماده را تولید کند که به دلیل ظهور غیر معمول ژن ها اتفاق می‌ا‌فتد.

بسیاری از گیاهان و برخی از گونه های بی مهرگان به دلیل ظهور طبیعی ژن، سه جنسیت دارند، اما این اولین بار است که یک گونه جلبک یا قارچ با سه جنسیت شناسایی شده است.

سه جنسیت موجود در جلبک پلودورینا استاری، شامل جنس مذکر، مونث و جنس سوم است که با توجه به این که می تواند در یک نمود ژنی واحد سلول‌های جنسی زن و مرد را با هم تولید کند، محققان آن را سلول دوجنسیتی نامیده اند.

به گزارش سیناپرس: ین جلبک ها موجوداتی 32 یا 64 سلولی هستند و دارای سلول‌های جنسی کوچک متحرک (نر) و بزرگ بی تحرک (زن) هستند.
نوازاکی نویسنده مقاله تحقیقی منتشر شده در اولوشن، گفت: یافتن گونه ای با سه جنسیت بسیار غیر معمول به نظر می رسد، اما در شرایط طبیعی فکر نمی کنم این اتفاق نادری باشد.

نوازاکی و همکارانش به جلبک پلودورینا استاری علاقه مند هستند، زیرا این جلبک و جلبک های هم خانواده آن از سیستم های مختلف تکامل جنسی استفاده می‌کنند بنابراین مدل‌ مفیدی برای مطالعه ژنتیک و نحوه تکامل جنسیت هستند.

محققان کلنی ها را جدا کرده و از مواد مغذی محروم کردند تا آن‌ها را مجبور به تولید مثل جنسی کنند. به طورمستقل، کلنی ها به صورت غیرجنسی تولید مثل می‌کنند و کلنی های شبیه سازی شده ژنوتیپ مشابه خود را تشکیل می دهند.

مترجم: هاجر غفاری