روز جهانی شکلات

  • روز جهانی شکلات

حدود 467 سال قبل در اروپا برای اولین بار در تاریخ 17 تیر(7جولای) شیرینی پر طرفدار و خوشمزه ای معرفی شد.تاریخچه شکلات به آمریکای لاتین بازمی گردد. درخت کاکائو در آنجا به صورت وحشی رشد می کرد. اولین کسانی که از شکلات استفاده کردند احتمالاً اولمک (Olmec) ها بودند. اولمک ها در مناطق گرمسیری جنوب مرکزی مکزیک، محل ایالت های امروزی وراکروز (Veracruz) و تاباسکو (Tabasco) زندگی می کردند.

این تمدن حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد می زیستند. واژه ای که آنها برای کاکائو استفاده می کردند «کاکاوا» (kakawa) بوده است. با این وجود تمدن مایاها (Maya civilization) که حدود ۱۰۰۰ سال بعد (۲۵۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد) در همان جا ساکن شدند نیز میانه بسیار خوبی با شکلات داشتند. در حقیقت تاریخچه شکلات را مایاها رقم زدند.

  • ساخت برج ساعت بیگ بن

برج ساعت بیگ بن (Big Ben)، بزرگ‌ ترین و معروف ترین برج ساعت جهان است که در شهر لندن واقع است. برج ساعت کاخ وست منیستر که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان بریتانیا قرار دارد، به نام برج بیگ بن یا ساعت بیگ بن، شهرت جهانی دارد. در واقع، بیگ بن، نام زنگ بزرگ سیزده تنی است که در داخل برج قرار دارد و سر هر ساعت هم به صدا در می‌ آید.

برج ساعت بیگ بن، در بریتانیا، رسمأ به نام "برج سنت استفان کاخ وست منیستر"، شناخته می‌شود. پس از آنکه کاخ وست منیستر، در یک آتش سوزی ویرانگر در تاریخ ۲۲ ماه اکتبر سال ۱۸۳۴ میلادی از بین رفت، چارلز باری، معمار معروف انگلیسی، ساخت مجدد این کاخ را شروع کرد و یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ درنظر گرفت. با وجود اینکه ته بنای برج بیگن بن، به همراه ساختمان کاخ، در سال ۱۸۳۴ نهاده شد، اما خود برج، ۱۳ سال بعد از آن، در سال ۱۸۵۶ ساخته شد. برج ساعت بیگ بن لندن، از سطح زمین، ۹۳.۳ متر ارتفاع دارد. ساعت این برج که دارای چهار جهت است، ۵۵ متر از سطح زمین ارتفاع دارد

  • آزمایش موفق واکسن هاری

129 سال پیش در چنین روزی لویی پاستور دانشمند، شیمیدان و میکروبیولوژیست بزرگ فرانسوی برای اولین بار واکسنِ هاری را روی یک کودک آزمایش کرد. این آزمایش در حالی انجام شد که او از نتیجه آن اطمینان نداشت. موفقیت لویی پاستور سرآغازی بود بر تولد واکسن‌ها در جهت مبارزه با بیماری‌های خطرناکی که زمانی نام آن‌ها لرزه بر پیکر هر انسانی می‌انداخت.

  • روزمالیات

ماليات در اصطلاح به وجوهي اطلاق مي‌شود که مأموران دولت برحسب قانون از صاحبان املاک، اراضي، مستغلات و… مي گيرند. در تمدن‏هاي نخستين، فرمان‏روايان براي اداره‏ي بهتر شهرها نياز به پول داشتند و به‏ همين دليل از مردم ماليات مي‌گرفتند. در ايران از زمان هخامنشيان ماليات مرسوم بوده و به شيوه‌هاي مختلف اعمال مي‌شده است.

امروزه ماليات به ‏عنوان رکن اصلي ساختار مالي دولت محسوب شده و پرداخت آن از سوي مردم، نشانه‏ي اعتماد به دولت و تأييد اهداف سياسي‌اش شناخته شده است. در کشور ما در سال ۱۳۸۱ش سازمان امور مالياتي به‏طور مستقل تشکيل گرديد. هم‏زمان با تشکيل سازمان امور مالياتي، با توجه به اين‏که آخرين مهلت تسليم اظهارنامه‌هاي مالياتي شهروندان در تيرماه هر سال مي‌باشد، روز شانزدهم تيرماه به ‏عنوان روز ماليات انتخاب گرديد.

  • ثبت رصد خانه مراغه از دوره ايلخاني در فهرست آثار ملي ايران

رصدخانه مراغه رصدخانه‌ای بود که در دورهٔ هلاکوخان زیرنظر خواجه نصیرطوسی در شهر مراغه ساخته‌شد. این رصدخانه روی تپه‌ای در غرب مراغه قرار داشته‌است و امروزه تنها پی‌های بخش‌های مختلف و بخشی از سدس سنگی آن باقی مانده‌است. در سال‌های اخیر گنبدی برای محافظت از بقایای این بنا بر روی بخشی از آن ساخته شده‌است.

رصدخانه مراغه فقط مخصوص رصد ستارگان نبود و یک سازمان علمی گسترده بود که بیش‌تر شاخه‌های دانش درس داده می‌شد و مشهورترین دانشمندان آن عصر -از جمله قطب‌الدین شیرازی، کاشف علت اصلی تشکیل رنگین کمان- در آن‌جا جمع شده بودند. به‌علاوه چون در آن زمان ارتباط علمی چین و ایران به‌علت استیلادی مغولان بر هر دو سرزمین برقرار شده‌بود، دانشمندان چینی -از جمله فردی به‌نام فائو مون‌جی- در این مرکز فعالت داشتند. همچنین فیلسوف و فرهنگ‌نامه‌نویس مسیحی -ابن‌العبری- در رصدخانه مراغه به درس‌دادن کتاب‌های اصول اقلیدوس و المجسطی بطلمیوس مشغول بود. این بنا در سال 1364 از دوره ايلخاني به شماره 1675 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسید.

  • ثبت مجموعه پاسارگاد در فهرست آثار فرهنگي ميراث جهاني يونسكو

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌ مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس واقع شده‌است. این مجموعه دربرگیرنده ابنیه‌ای چون آرامگاه کوروش بزرگ، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. این مجموعه به شماره 1106 در فهرست آثار فرهنگي ميراث جهاني يونسكو در سال 1383 به ثبت رسید.

  • درگذشت ابن فاخر

ابوالكَرَم مبارك بن فاخر بن محمد در سال 431 يا 438 ق در بغداد به دنيا آمد و تا آخر عمر در همان شهر زيست. اين دانشمند و لغت شناس بزرگ مسلمان، در جواني، سفرهاي بسياري به حجاز و يمن كرد و از علماي آن زمان كسب دانش نمود و سرانجام در لغت و حديث به مقام استادي رسيد. ابن فاخر در مجالس درس خود، شيوه‏ي خاصي داشت كه گاه مورد انتقاد قرار مي‏گرفت. مثلاً پيش ‏پاي طلاب برمي‏ خواست و آنان را بسيار تكريم مي‏كرد.

شيوه‏ نگارش ابن فاخر مبتني بر نثري فاخر و آميخته با صنايع لفظي اما فصيح و روشن بود. از جمله آثار ابن فاخر مي‏توان به كتاب جواب مسائل، المعلّم، نحو العُرف و… اشاره كرد. ابن فاخر تاليف كتب ديگري را نيز آغاز كرده بود ولي عمرش كفاف نداده است كه آنها را به اتمام برساند. وي در 69 يا 62 سالگي در بغداد درگذشت و در مقبره‏ي بابِ حَرب به خاك سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا