افزایش بحران مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها

به گزارش سیناپرس، با شروع و گسترش همه گیری کووید ۱۹ برای کنترل و درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز افزایش یافته است که این موضوع، خطر مقاومت باکتری ها در برابر دارو در آینده را افزایش خواهد داد.

آمارهای متعددی نشان می دهد فروش آنتی بیوتیک ها در طول همه گیری کرونا افزایش داشته که عمدتا این داروها برای درمان موارد خفیف و متوسط کرونا استفاده شده اند. 

دکتر سومانت گاندرا، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و نویسنده ارشد این پروژه مطالعاتی در مورد موضوع فوق گفت: مقاومت به آنتی بیوتیک ها یکی از بزرگترین خطراتی است که بهداشت عمومی در جهان را تهدید می کند. این مطالعه و تحقیق با همکاری دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا انجام شده است. 

دکتر گاندرا در یک مصاحبه خبری در  دانشگاه اعلام کرد که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها توانایی آنها را در درمان موثر آسیب های جزئی و عفونت های شایع مانند ذات الریه کاهش می دهد، به این معنی که این شرایط می توانند جدی و کشنده شوند. باکتری هایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند، حد و مرزی ندارند. آنها می توانند به هر شخصی در هر کشوری منتقل شوند.

قابل توجه است که در کشورهایی با درآمد بالا مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان و کانادا، استفاده از آنتی بیوتیک در سال  ۲۰۲۰ و حتی در اوج همه گیری کووید ۱۹ کاهش یافت در حالی که بررسی ها نشان می دهد که در کشورهای در حال توسعه مانند هند دستورالعمل های کووید رعایت نشده اند.
به گزارش سیناپرس، آنتی بیوتیک ها فقط در برابر عفونت های باکتریایی موثر هستند و برای عفونت های ویروسی تاثیری ندارند. در بررسی ها مشخص شده که کشور هند با داشتن یک میلیارد و ۴۰۰ هزار نفر، دومین کشور پرجمعیت و بزرگترین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان است. در این کشور، بخش خصوصی تنظیم نشده ۷۵ درصد خدمات بهداشتی و ۹۰ درصد فروش آنتی بیوتیک را تشکیل می دهد.

در این مطالعه فروش آنتی بیوتیک آزیترومایسین از ژانویه ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۲۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نشان می دهد فروش آزیترومایسین برای بزرگسالان در هند از چهار درصد در سال ۲۰۱۸ به ۵/۹ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. در این مطالعه همچنین نتایج قابل توجهی در فروش داکسی سایکلین و فاروپنم ، دو آنتی بیوتیکی که معمولاً برای درمان عفونتهای تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد، یافت شده است.
نکته قابل توجه این است که دکتر گاندرا اعلام کرده که تقریباً هر كسی كه در هند به کووید ۱۹ مبتلا شده، آنتی بیوتیک دریافت كرده است. به گزارش سیناپرس، محققان همچنین دریافتند كه فروش هیدروکسی كلروكین، دارویی ضد مالاریا كه به عنوان یک درمان بالقوه کووید ۱۹ شناخته می شود، پس از صدور دستور اضطراری توسط دولت مبنی بر اعمال محدودیت های بیشتر در فروش آن، كاهش یافت. دکتر گاندرا تاکید کرد که باید محدودیت های مشابهی برای آنتی بیوتیک ها نیز تعیین شود.
شرح کامل این یافته ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS Medicine منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار دارد. 

مترجم: فاطمه کردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا