گامی به سمت تغییر مثبت با توانمند سازی سالمندان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس؛ اصفهان به نقل از مدیکال اِکسپرس، تیمی تحقیقاتی با سرپرستی دانشگاه کورتین ثابت کرده است که سالمندان می توانند برای رسیدگی به مسائل جامعه مانند امنیت غذایی نقش مستقیمی داشته باشند.
   این تحقیق که در مجله Health Promotion International انتشار یافته است، شرکت کنندگان مسنی که بازه سنی شان بین 51 تا 87 بود را در نقش دانشمندان شهروند قرار داد. این افراد در روزهایی که بازار شهرشان، کمک هزینه هایی را به عموم مردم می داد، به هدف بهبود امنیت غذایی در این اجتماع ها شرکت کردند و راه های خلاقانه ای که به نظرشان به بهتر شدن این روند کمک می کند را گزارش دادند.
   براساس گفته دانشیار آنتونی توکت، محقق ارشد از دانشکده پرستاری کورتین: توانایی تهیه و دسترسی به غذا مشکل جدی برای افراد مسنی است که عمر طولانی تری دارند و به ناچار مجبورند بیشتر منابع مالی شان را صرف این کار کنند. 
   طبق گفته وی: با توجه به تحقیقی که انجام دادیم، ابتکارهایی مانند وضع کردن روزهایی که عموم مردم به خصوص افراد مسن بتوانند با کمک هزینه هایی، مایحتاج غذایی شان را برآورده کنند و امنیت غذایی شان تقویت شود،  خیلی مهم است اما با این حال، تلاش و اقدامات بسیار کمی در این راستا انجام گرفته است.
   در ادامه وی افزود : این افراد به عنوان دانشمندان شهروند، در بازارهای مربوطه حضور داشتند، عکس می گرفتند و صداهای عموم مردم را ضبط می کردند. این افراد همچنین یادداشت های کتبی را در این راستا ثبت و پیشنهادات افراد مختلف مانند تغییر فرآیند تهیه و ذخیره مواد غذایی و ایجاد تغییر در بازار برای دسترسی بهتر به مواد غذایی را ثبت و ضبط می کردند. 
وی تصریح کرد: افراد شرکت کننده با یکدیگر راجع به این روند، بحث کردند و یافته های خود را در یک جلسه عمومی با افراد تصمیم گیرنده از جمله متصدی های بازار، مشاور محلی و نماینده ای از بانک غذا به اشتراک گذاشتند که این روند منجر به پیشرفت در بازارهای مربوطه شد. 
آنتونی توکت به این موضوع اشاره کرد که حق صحبت دادن به این افراد و رساندن صدایشان به افراد دیگر، بسیار مهم است و داشتن نقشی به عنوان دانشمندان شهروند، می تواند به آنها برای دستیابی به هدفشان کمک کند.
توکت افزود: علم شهروندی، یک روند مفید و عملی برای مشارکت دادن افراد مسن به هدف جمع آوری داده ها و حمایت از تغییراتی است که این افراد مد نظرشان است تا خواسته های شان به راحتی برآورده شود. تحقیق انجام گرفته،  نشان داده است که این افراد به راحتی می توانند باعث ایجاد تغییراتی در مکان های مورد استفاده شان شوند مثل تئاتر، سینما، مکان خرید، خیابان ها، پارکینگ ها، دوچرخه سواری و محیط های مراقبتی. 
براساس گفته نهایی وی: امکان اجرای پروژه های مشابهی وجود دارد که افراد مسن بتوانند تغییرات مدنظرشان را در محیط های مربوطه ایجاد کنند و از این طریق بتوانند با مشکلاتی که به بهبود کیفیت زندگی شان مربوط می شود، مقابله کنند.

 

مترجم :مینا رضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا