ثبت رکوردی تازه در تولید هیدروژن

طی چند دهه گذشته تجزیه الکتریکی آب به عناصر سازنده آن یعنی هیدروژن و اکسیژن به عنوان روش شناخته شده تولید هیدروژن در جهان به کار گرفته شده است اما به دلیل آنکه الکتریسیته مصرفی در این فرآیند فراتر از انرژی خروجی آن بوده است چندان نمی توان به این روش به عنوان تکنیکی ایده آل در تولید هیدروژن نگاه کرد.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه موناش در استرالیا وارد عمل شده و روشی را برای تولید هیدروژن با تکیه بر انرژی خورشیدی ابداع کرده اند که بهره وری عملکرد آن به رکورد بی سابقه ۲۲ درصد رسیده است. کارشناسان از این ابتکارعمل به عنوان گامی بلند به سوی تولید ارزان و موثرتر هیدروژن یاد می کنند.

محققان دانشگاه موناش برای دستیابی به این رکورد چشمگیر از تلفیق چند عنصر جهت تولید مجموعه سلولهای خورشیدی استفاده کرده اند که بخش بیشتری از نور خورشید را جذب و به الکتریسیته تبدیل می کند. آنها از فسفید گالیوم هیندیوم، آرسنید گالیوم و ژرمنیوم برای تولید صفحات خورشیدی مورد نظرشان استفاده کرده اند.

به گزارش مهر، یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری نوین در توسعه صنعت خودروسازی است به طوریکه امید می رود از آن در تولید نسل جدید خودروهای سلول سوختی استفاده شود که هیدروژن مبنای عملکرد آنها بوده و در عین حال تولید آلاینده های کربنی در آنها نیز صفر است.