حیوانات محبوب زمین در حال انقراض اند

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از سی بی اس، محققان می گویند: عواقب ویرانگری در انتظار گونه های متنوع زیستی زمین است.
در مطالعه ای که در مجله بایولوژیکال کانورسیشن منتشر شد، دانشمندان هشدار می دهند که برخی از غنی ترین گونه های متمرکز گیاهان و حیوانات روی زمین با گرم شدن کره زمین به طور غیر قابل تغییری در حال نابودی هستند.
این فاجعه فقط در صورتی رخ نخواهد داد که کشورهای عضو قرارداد آب و هوای پاریس 2015 بیشترین تلاش خود را در راستای محافظت از زمین به انجام برسانند.
درصورتی که درجه حرارت برخی از مناطق، سه درجه سانتیگراد در قیاس با درجه هوای قبل از صنعتی شدن این مناطق افزایش یابد، 300 گونه  زیستی در خطر انقراض خواهند بود.
بر اساس توافق پاریس، کشورها قول دادند که روند افزایش دما را زیر دو درجه سانتی گراد نگه دارند که حتی در صورت رعایت این تعهدات، پیش بینی می شود دما تا قبل از پایان قرن بیش از سه درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.
 کدام گونه ها بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد؟
دانشمندان به گونه های بومی گیاهان و حیواناتی که منحصراً در مکان های خاص یافت می شوند، مانند حیوانات یک کشور یا یک جزیره، مانند یوز پلنگ سفید و فیل های جنگلی اشاره می کنند.
آنها دریافتند که گونه های بومی زمین در قیاس با گونه های با تنوع زیستی در نقاط گرم، تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خسارات ناشی از تغییر آب و هوا می باشند. این نسبت در قیاس با گونه های غیر بومی به 10 برابر هم می رسد.
استلا مانس می گوید: تغییرات آب و هوایی عامل تهدید کننده مناطق مملو از گونه های حیوانی است که در هیچ جای دیگر جهان یافت نمی شوند، درصورت رعایت نکردن توافق پاریس، خطر از بین رفتن چنین گونه هایی بیش از 10 برابر افزایش می یابد.
همگی گونه ها به صورت یکسان در معرض تهدید نیستند
اگر زمین دو درجه دیگر گرم شود، در مناطق کوهستانی 84٪ از گونه های بومی با نابودی روبرو می شوند در حالی که این تعداد در جزایر به 100٪ افزایش می یابد، به طور کلی بیش از 90٪ از گونه های بومی خشکی و 95٪ از گونه های دریایی تحت اثر منفی قرار می گیرند، به ویژه گونه های دریایی مدیترانه به دلیل حضور در دریایی محصور آسیب پذیرتر خواهند بود.
دانشمندان می گویند هر 0.1 درجه تغییر دما، برای جلوگیری از عواقب ویرانگر رویداد انقراض دسته جمعی اهمیت دارد همچنین سطح دی اکسید کربن و متان در سال 2020 رو به افزایش بوده و در 6/3 میلیون سال گذشته میزان دی اکسید کربن به بالاترین حد خود رسیده است.
طبق گفته ی اداره ملی اقیانوسی و جوی  ، میزان دی اکسید کربن اعلام شده در سال 2020 بیشترین میزان ثبت شده تا کنون بوده است.
 

مترجم: هاجر غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا