دستاوردهای علمی سال 2020

به گزارش سینا پرس اصفهان، در سال 2020 توجه تمامی دانشمندان بر روی ویروس کرونا بود که تلاش و پیگیری دانشمندان اطلاعات ارزشمندی را فراهم کرد و منجر به کشف واکسن کرونا گردید.
اما در سال 2020 تحولات بزرگ علمی دیگری نیز رخ داده است که در ادامه به برخی از دستاوردهای علمی برجسته سال گذشته نگاهی می اندازیم.

باکتری  های پلاستیک خوار
دانشمندان اروپایی نوعی از باکتری را کشف کردند که از پلیمر مصنوعی تغذیه می کند این در حالی است که بازیافت و تخریب این نوع پلیمر کار دشواری است.
 تیم مرکز تحقیقات محیطی هلمهولتز آلمان بیان کرد این کشف مانع انباشته شدن سیل پلاستیک های سخت تجزبه پذیر در محل دفن زباله و آلودگی اقیانوس ها  می شود.
بسیاری از تولیدات بر پایه پلیمر، مواد شیمیایی خطر ناکی در محیط زیست آزاد می کنند اما محققان در یافتند که این باکتری با تولید آنزیم، ساختار این مواد خطرناک را می شکند.

گرمای غیر قابل تحمل تا 2070
محققان از ایالات متحده ، چین و اروپا هشدار دادند که فقط در طی 50 سال ، 3.5 میلیارد نفر با گرمایی مواجه می شوند که ادامه حیات درآن دما ممکن نخواهد بود.
این مطالعه نشان می دهد این دمای زیاد، ناشی از افزایش دمای جهان به علت تغییرات اقلیمی حاصل از فعالیت های انسانی است.
تعداد دقیق افراد در معرض خطر به کاهش سطح آلاینده ها و سرعت رشد جمعیت جهان بستگی دارد.
در این مطالعه بدترین حالت پیش بینی برای رشد جمعیت و آلودگی ناشی از کربن، نشان می دهد که 5/3 میلیارد نفر تا سال 2070 در مناطقی با گرمای حاد زندگی خواهند کرد و این رقم، یک سوم جمعیت پیش بینی شده جهان خواهد بود.

باروری ابر برای تولید برف
دانشمندان بیان کردند که از روش های جدید اندازه گیری برای تأیید باروری ابرها  استفاده کرده ا ند که می تواند در شرایط مناسب بارش برف ایجاد کند.
باروری ابر شامل تزریق مواد مختلف به ابرها برای تولید باران، برف یا یخ است که به زمین می افتد.
محققان آمریکایی اعلام کردند که آنها طی آزمایشاتی که در ایالت آیداهو انجام شده است، از رادار و ابزارهای دیگری برای اندازه گیری میزان بارش برف استفاده کرده اند.
آنها گفتند که عملیات بارورسازی ابر در چندین مورد به طور قابل ملاحظه ای باعث افزایش بارش برف در مناطق هدف شده استو حتی در بعضی موارد باروری  باعث ایجاد برف جدید در مناطقی شده که در آن به صورت طبیعی برف وجود نداشته است.
 یکی از این عملیات های باروری ابر، منجر به بارش برف شد و  67 دقیقه ادامه داشت.

ستاره ی  دنباله دار نیووایز
یک ستاره دنباله دار به نام نیووایز، نمایش نور فراوانی در معرض دید مردم قرار داده است.
ستاره های دنباله دار اجسام منظومه شمسی هستند که از یخ، سنگ و گرد و غبار تشکیل شده اند.
دانشمندان عرض این ستاره را 5 کیلومتر تخمین زده اند که طی 25 سال گذشته روشن ترین ستاره دنباله دار در نیمکره شمالی بوده است.

نقشه ی 3 بعدی از جهان
دانشمندان بزرگترین نقشه سه بعدی جهان را برای اولین بار منتشر کردند.
این پروژه 20 ساله با هدف نقشه برداری از جهان با استفاده از داده های جمع آوری شده از یک تلسکوپ در ایالت نیومکزیکو آمریکا می باشد
 محققان اعلام کردند که نقشه سه بعدی اندازه گیری بیش از دو میلیون کهکشان و دوراختر را فراهم کرده است.

اندازه گیری زپتوسکند برای اولین بار(زپتو ثانیه)
دانشمندان آلمانی اعلام کردند که کوچکترین واحد زمان را برای اولین بار با نام «یک زپتو سکند» اندازه گیری کرده اند که معادل یک تریلیون میلیاردم ثانیه می باشد.
محققان این کشف را هنگام مطالعه مدت زمان عبور یک فوتون (ذره ای از نور) از یک مولکول هیدروژن کشف کردند.
آنها گفتند که مدت زمان عبور فوتون از مولوکول در حدود 247 زپتو ثانیه بوده است.
تیم پژوهشگر بیان کردند: «این کوتاه ترین مدت زمانی است که تاکنون موفق به ثبت و اندازه گیری شده است.»

300