استفاده بهینه از سرویس بهداشتی

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، همه ما به سرویس بهداشتی می رویم ولی آیا همه ما از سرویس بهداشتی های تمیز و بهداشتی برخورداریم؟ برای تصفیه آب فاضلاب ها چندین تن آب و انرژی لازم است؟ این درحالی است که این مواد دفعی می تواند در تهیه کود، سوخت و دیگر تولیدات به کار آید.
چلسا والت روزنامه نگار علمی درکتاب امید واهی می گوید: «ما می توانیم اقدامات بهتری انجام دهیم و راهکارهایی را ارائه می دهد تا دانشمندان، کارآفرینان و فعالان بتوانند از فضولات سرویس بهداشتی حداکثر بهره را ببرند.»
حدود 2 میلیارد انسان به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی ندارند. این کتاب درجستجوی تغییراتی است که بتواند این مشکلات را حل کند. 
یکی از این موارد، ماده یکپارچه ارگانیک پایدار یا سویل است که در محله های فاقد فاضلاب کپ هایتین به کار می آید.
ساکنان آنجا از سرویس های بهداشتی سنتی (مشابه نوع ایرانی) استفاده می کنند که می تواند منجر به آلودگی آب چشمه ها شود اما مصرف کنندگان سویل از دستشویی فرنگی با مخزن پلاستیکی متحرک استفاده می کنند که کارگران جمع آوری سویل مرتب این مخازن را جمع آوری کرده و در سایت کمپوست تخلیه می کنند.
این کتاب به خوبی این توهم را به واقعیت تبدیل می کند و به معرفی راهکارهای غیر منتظره ای می پردازد که در آن از مدفوع فراتر از کمپوست استفاده می شود.
او شرکتی را در جنوب آفریقا معرفی می کند که در آن کرم حشره از فضولات تغذیه می کند و این جانوران خود، خوراک حیوانات دیگر شده و یا تحت فشار به نفت تبدیل می شوند.
در کنیا سازمانی وجود دارد که از مدفوع، بلوک زغال سنگ می سازد و این سوخت، تمیزتر و بادوام تر از زغال چوب در اجاق گاز می سوزد.
والت اضافه کرد : ادرار تمیز می تواند به کود تبدیل شود و اگر با شن و باکتری ترکیب شود می تواند تبدیل به آجر شود.
اختراع اتاقک های مکعبی صورتی رنگ با مخزن میانی، مختص ادرار خانم ها، راهکاری برای جمع آوری ادرار تمیز است.
 نویسنده از تشکیلاتی در این خصوص در آفریقا دیدار می کند که سرویس بهداشتی های قابل حمل را تمیز کرده و برای غنی سازی باغچه های منازل، از کود با مبنای ادرار سویسی و سایت های استخراج مدفوع سرویس بهداشتی های هلندی، استفاده می کنند.
کتاب امید واهی به خوانندگان این مجال را می دهد تا در مورد سرویس بهداشتی اطلاعات زیادی پیدا کنند و شاید دراین خصوص ایده های تازه ای را الهام بگیرند.    

مترجم: هاجر غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا