امکان تاثیر گذاشتن بر نتایج انتخابات با کمک الگوریتم کامپیوتری

به تازگی نشریه Politico شاهد یک مقاله بسیار بحث برانگیز بوده است. در این مقاله روان شناس برجسته ای به نام رابرت اپستین (Robert Epstein) مدعی شده است که شرکت گوگل خواهد توانست تا با تغییر در ساختار موتور جستجوی خود، بر روی نتایج رقابت های انتخاباتی تاثیر بگذارد.

در این مقاله، اپستین به همراه یک همکار دیگری به نام رونالد رابرتسون (Ronald Robertson) به ارائه این تئوری پرداخته است. این تئوری بر اساس یک آزمایش ویژه انجام شده است که شامل یک رای گیری نیز آزمایشی بوده است. در این رای گیری سه کاندیدا توسط تیم تحقیقاتی به شرکت کنندگان معرفی شدند و این تیم تحقیقاتی موفق شدند تا ثابت کنند که نتایج جستجو در موتورهای اینترنتی چگونه می تواند بر روی رای افراد تاثیر گذار باشد.

در ادامه هر فرد پس از شناختن افراد مورد نظر (کاندیداها) از طریق مشخصات کامل آنها رای اولیه خود را انتخاب کرد. پس از این امر، شرکت کنندگان این فرصت را یافتند تا در یک موتور جستجوی شبیه به موتور جستجوی گوگل که توسط این تیم طراحی شده بود، به مدت 15 دقیقه درباره کاندیداهای این رای گیری تحقیق کنند.

نکته جالب این بود که این تیم تحقیقاتی کاندیداهای خاصی را در رده بندی این موتور جستجو با اولویت بالاتری روبرو کرده بودند و در نتیجه، رای های افراد زیادی به سوی این فرد بازگشته بود. به این ترتیب می توان دریافت که در صورتی که موتور جستجوی گوگل ( به عنوان بزرگ ترین موتور جستجوی جهان) بخواهد یک کاندیدای خاص را مورد عنایت قرار بدهد، می تواند تاثیر بالایی بر روی محبوبیت او داشته باشد.

برای این کار تنها به الگوریتم خاصی برای بالاتر بردن رنکینگ کاندیدای مربوطه در موتور جستجوی گوگل نیاز خواهد بود. این امر نشان دهنده نفوذ دنیای اینترنت بر رفتارهای روزمره انسان ها است. البته گوگل هیچگاه چنین اقداماتی را انجام نداده است ولی این پژوهش نشان دهنده این است که این شرکت چگونه می تواند از قدرت خود برای چنین امری استفاده کند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا