روشن شدن کلید مدارهای مغزی به‌وسیله RNA

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان دانشگاه دوک یک ابزار ویرایش مبتنی بر RNA ساخته اند که سلول های فردی را به جای ژن ها مورد هدف قرار می دهد. این ابزار ویرایشی می تواند  هر نوع سلولی را هدف قرار دهد و به طور انتخابی هر پروتئین مورد نظر را اضافه کند.

این ابزار می‌تواند سلول‌های بسیار خاص و عملکرد سلولی را برای مدیریت بیماری تغییر دهد. با استفاده از یک کاوشگر مبتنی بر RNA، دانشمندان نشان دادند که می توانند فلورسنت را برای برچسب زدن انواع خاصی از بافت مغز به سلول وارد کنند.

این یک فناوری ساده، مقیاس پذیر و قابل تعمیم برای نظارت و دستکاری انواع سلول ها در هر حیوانی را ارائه می دهد. در واقع دانشمندان می‌توانند انواع خاصی از عملکرد سلولی را برای مدیریت بیماری‌ها، بدون توجه به استعداد ژنتیکی اولیه، تغییر دهند.

ابتدا، تیم تحقیقاتی تصمیم می‌گیرد که چه نوع سلولی خاصی را می‌خواهند بررسی کنند، و یک RNA هدف را که منحصراً توسط آن نوع سلول تولید می‌شود، شناسایی می‌کنند. ویژگی بافت قابل توجه این ابزار به این واقعیت متکی است که هر نوع سلول RNA امضایی تولید می کند که در سایر انواع سلول دیده نمی شود.سپس یک توالی حسگر به عنوان رشته مکمل RNA هدف طراحی می شود. همانطور که پله‌های روی DNA از مولکول‌های مکمل تشکیل شده‌اند که ذاتاً به یکدیگر جذب می‌شوند، RNA نیز پتانسیل مغناطیسی یکسانی برای پیوند با قطعه دیگری از RNA در صورت داشتن مولکول‌های مشابه دارد.

پس از اینکه یک حسگر راه خود را به داخل سلول باز می کند و دنباله RNA هدف خود را پیدا می کند، هر دو قطعه در کنار هم قرار می گیرند تا یک قطعه RNA دو رشته ای ایجاد کنند. این ترکیب جدید RNA، آنزیم ADAR را تحریک می کند و سپس یک نوکلئوتید از کد آن را تغییر می‌دهد. دانشمندان با دانستن این موضوع، علامت توقف را با استفاده از همان ویرایش‌های نوکلئوتیدی ADAR در RNA دو رشته‌ای طراحی کردند. علامت توقف، از ساخته شدن نقشه های پروتئینی جلوگیری می کند.

برنامه‌ریزی و طراحی دقیق تیم نتیجه داد زیرا توانستند سلول‌های مغزی خاص  را با دقت برچسب‌گذاری کنند و در موش‌های زنده نشان دهند.

منبع: biology news