تولید ابریشم سفت و بادوام کلید خورد

به گزارش سیناپرس اردبیل، ابریشم عنکبوت به عنوان یکی از قوی ترین مواد شناخته شده می‌باشد. دانشمندان روش های آزمایشی جدید برای ابریشم کرم ابریشم نیز ابداع کرده‌اند که ترکیب آن را تغییر می‌دهد تا عملکرد آن را افزایش دهد که محصول نهایی 70 درصد استحکام بیشتری نسبت به ابریشم عنکبوت ارائه می‌دهد.

محققانی هستند که با مهندسی کردن باکتری‌ها برای تولید نسخه‌ی خود از ابریشم و ساختن نسخه‌های مصنوعی آنها را آزمایش کرده اند. برخی از پیشرفت‌های اختراعی شامل تغذیه عنکبوت‌ها با گرافن برای قوی‌تر کردن ابریشم یا افزودن نانوکریستال‌ها برای ساختن نسخه‌های مصنوعی قوی‌تر و سخت‌تر از آنچه واقعی بود، می‌باشد.

ابریشم‌هایی که کرم‌های ابریشم برای ساخت پیله‌های خود تولید می‌کنند، یکی دیگر از موارد مورد توجه دانشمندان است. در بخش کشاورزی کرم ابریشم تقریباً تمام ابریشم های مورد استفاده تجاری در سراسر جهان را تولید می کند، اما دوام کم آن نسبت به ابریشم عنکبوت، استفاده از آن را عمدتاً محدود به منسوجات می کند.

دانشمندان با ابداع روش‌های شیمیایی طراحی‌شده برای سفت‌تر کردن ابریشم کرم ابریشم به این موضوع می‌پردازند، و اکنون تیمی از دانشگاه تیانجین چین دستور العمل امیدوارکننده‌ای را در این باره ارائه کرده‌اند. ابریشم طبیعی کرم ابریشم نقطه شروع این تیم است. این فرآیند شامل جوشاندن ابریشم در ترکیبی از مواد شیمیایی بود که آسیب به پروتئین های ابریشم را به حداقل می رساند. سپس ابریشم درترکیبی از فلزات و قندها جامد می‌شود که باعث تقویت بیشترآن می‌شود.

ژی لین، نویسنده ارشد این مقاله گفت: «از آنجایی که ابریشم کرم ابریشم از نظر ساختاری بسیار شبیه ابریشم عنکبوت تخم مرغی است، در ترکیبی از روی و آهن به خوبی ابریشم عنکبوت عمل می کند، در صورتی که از آن سفت ترو قوی ترمی‌باشد».

این تیم دریافتند که این ماده همچنین دارای استحکام کششی بسیار بالاتری نسبت به ابریشم طبیعی دراگلاین عنکبوت با 2 گیگا پاسکال (GPa) است. آزمایش های جدید ابریشم تولید شده را بسیار جلوتر از ابریشم مصنوعی که در سال گذشته بررسی کردیم قرار می دهد.

منبع:new atlas