سر و کله سوسک‌های چوبخوار دوباره پیدا شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، سوسک تغذیه کننده از چوب جزیره لرد هاو گونه ای از سوسک های بزرگ بدون بال که ناپدید شده بودند، دوباره کشف شد. سوسک تغذیه کننده از چوب با بدنه فلزمانند وبه رنگ مایل به قرمز تا سیاه متغیر است. تصور می شد که پس از ورود موش ها به جزیره در سال 1918 نسل این گونه از سوسک ها منقرض شده است.

طی چند دهه، جستجوهای محققین جمعیت پراکنده ای از بستگان نزدیک را در دو جزیره کوچک دور از ساحل کشف کردند. اما گروهی که دوباره کشف شد از نظر ژنتیکی با آن ها متفاوت است.

جزیره لرد هاو قدیمی‌تر از جزایر گالاپاگوس است و خانه 1600 گونه بی مهرگان بومی است که نیمی از آنها در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شوند. این سوسک‌ها تقریباً شبیه نسخه‌ی خودمان از فنچ‌های داروین هستند که طی هزاران یا میلیون‌ها سال در جزایر کوچک جدا شده‌اند و ژنتیک منحصربه‌فرد خود را توسعه می‌دهند.

سوسک تغذیه کننده از چوب جزیره لرد هاو سنگ بنای حفظ یک اکوسیستم سالم در جزیره است که به عنوان بازیافت کننده مهم مواد مغذی عمل می کند، در سرعت بخشیدن به تجزیه کنده ها و به عنوان منبع غذایی برای گونه های دیگر مهم است. به همین دلیل است که دانشمندان در حال بررسی امکان معرفی مجدد آنها به جزیره اصلی از جزایر فراساحلی بودند.

هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. پروفسور ناتان لو از دانشگاه سیدنی گفت: «ما امیدواریم که زیستگاه، رفتار و ژنتیک آنها را مطالعه کنیم و در مورد چگونگی زنده ماندن آنها از طریق آزمایشات بیشتر در جزیره بیشتر بیاموزیم».

سوسک های تغذیه کننده از چوب جزیره Lord Howe میکروارگانیسم های تخصصی را در روده خود حمل می کنند که به هضم سلولز موجود در چوب کمک می کند.علی‌رغم نام رایج آنها که نشان می‌دهد آن‌ها سوسک‌هایی هستند که از چوب تغذیه می‌کنند، ما اکنون معتقدیم صخره‌ها جزء مهمی از زیستگاه آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

منبع: BIOLOGY NEWS