برگزاری دوره آموزشی PGD در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اردبیل

به گزارش سیناپرس اردبیل، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اعلام این خبر افزود: این روش با هدف تشخیص نقایص ژنتیکی و اختلالات کروموزومی در جنین و حتی تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تکنیکی است که سلول‌های جنینی را ارزیابی می‌کند تا بهترین جنین برای لانه‌گزینی و ادامه روند بارداری انتخاب گردد.

مهران اوچی اردبیلی اضافه کرد: هنگامی که یکی از زوجین یا هر دوی آنان ناقل اختلال ژنتیکی باشند؛ پزشک با روش PGD  جنین‌های دارای نقایص ژنتیکی را شناسایی کرده و از انتقال ژن‌های معیوب به نوزاد پیشگیری می‌نماید. در کل هدف از این روش کاهش خطر سقط، تعیین جنسیت، افزایش شانس بارداری و داشتن نوزادی سالم پس از عمل آی‌وی‌اف است.

وی با بیان اینکه روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی جنین یکی از روش‌های درمانی نوین در مراکز درمان ناباروری است، خاطرنشان کرد: در این دوره آموزشی که با حضور پزشکان متخصص و کارشناسان جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شد دکتر الهام حسینی، دکترای تخصصی بیولوژی تولید مثل و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و زهرا واعظ‌زاده، کارشناس ارشد ژنتیک مولکولی به ارائه آموزش‌ها لازم پرداختند.

اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه یکی از روش‌هایی که زوجین می‌توانند جنسیت فرزندشان را توسط آن تعیین و انتخاب کنند، روش PGD می‌باشد، اظهار کرد: امروزه با روش PGD می‌توان پیش از باروری، سازگاری بافتی ایجاد نمود و بدین ترتیب، علاوه بر به دنیا آوردن فرزندی سالم، جان فرزند بیمار دیگر را نیز از طریق پیوند بافت‌های گوناگون نظیر مغز استخوان یا حتی پوست نجات داد.

لازم به ذکر است که برای دریافت بافت پیوندی از فرزند تازه متولدشده، نیازی نیست که تا رسیدن او به سن خاصی صبر کرد؛ چراکه در بسیاری از موارد حتی از خون بند ناف او نیز می‌توان برای درمان بیماری خواهر یا برادر بزرگ‌تر وی استفاده کرد.