گوجه فرنگی، عامل عود کردن نقرس

اعتقادات بسیاری درباره بیماری نقرس وجود دارد. برخی از این اعتقادها به صورت سنتی مورد باور قرار گرفته اند و دلایل علمی چندانی برای اثبات آنها وجود نداشته است و یا این که تحقیقاتی در زمینه آنها انجام نشده است. یکی از این موارد، ارتباط مصرف گوجه فرنگی و عود کردن نقرس بوده است. حال دانشمندان دانشگاه اوتاگا (University of Otago) در تحقیقات خود به یافته هایی دست پیدا کردند که می تواند این نظریه را اثبات کند.

بیماری نقرس یکی از موارد بسیار پیشرفته بیماری آرتروز است. جالب است بدانید که از نظر آماری، خطر ابتلای مردان به این بیماری سه برابر بیشتر از خطر ابتلای بانوان به نقرس است. هنگامی که فردی به این بیماری دچار می شود، خوردن برخی از غذاهای خاص موجب عود کردن نشانه های بیماری در او خواهد شد و عده ای اعتقاد دارند که گوجه فرنگی نیز در میان این لیست حضور دارد.

با توجه به اینکه نیوزلند دارای آماری 5 درصدی در ابتلا به نقرس است، دانشمندان مطالعات خود را در این کشور به انجام رسانده اند. در این تحقیقات تعداد 2 هزار و 51 نفر مبتلا به نقرس در نیوزلند، پرسشنامه هایی در این زمینه را پر کردند.  70 درصد از این افراد اعلام کردند که حداقل یک ماده موجب تحریک نقرس در آنها شده است. از میان این افراد نیز 20 درصد آنها نام گوجه فرنگی را در قسمت موادی که موجب تحریک نقرس در آنها شده است، نوشته بودند.

در این تحقیقات مشخص شده است که گوجه فرنگی به عنوان چهارمین ماده غذایی مورد مصرف منجر به عود کردن نقرس بوده است. به این ترتیب دانشمندان به سراغ سوابق پزشکی تعداد 12 هزار و 720 بیمار آمریکایی رفتند. آنها دریافتند که مصرف گوجه موجب بالا رفتن میزان اسید اوریک در بدن فرد می شود و این ماده عملا یکی از عوامل مهم در ابتلا به نقرس محسوب می شود.

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی BMC  به چاپ رسیده و قابل دسترسی است ولی نویسنده این مقاله آن را ناکافی می داند. دکتر فلین معتقد است که برای این موضوع فضای بسیار زیادی برای تحقیقات تکمیلی وجود دارد و باید سایر دانشمندان نیز در این زمینه به یاری او آمده و تحقیقات او را تکمیل کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا