کشف دلیل فوران آتش فشان اونتاکه در ژاپن

محققان دانشگاه توکیو موفق به کشف مقادیر افزایش یافته ای از هلیوم شدند که در طول دوره ای ده ساله از قبل از فوران کوه اونتاکه (Ontake) در مرکز ژاپن ایجاد شده بود. این یافته ها نشان می دهد که این مقادیر غیر معمول هلیوم با فعال شدن سیستم ماگمای این آتش فشان مرتبط است و می تواند نشانه ای محکم برای کاهش خطر بروز دوباره آتش فشان در آن ناحیه باشد.

مقادیر بسیار کمی از هلیوم 3 در گوشته یا همان جبه زمین موجود است در حالی که هلیوم 4 با تجزیه رادیو اکتیو در گوشته و پوسته زمین تولید می شود. بنابراین نسبت های بیش تر هلیوم 3 نسبت به هلیوم 4 نشان دهنده نمونه ای از گاز هلیوم است که به جای پوسته از گوشته سرچشمه می گیرد. تحقیقات پیشین نشان دهنده این هستند که تغییرات نسبت های هلیوم در چشمه های آب گرم و دهانه آتش فشان با فعالیت های آتش فشانی ارتباط دارد.

در هر حال افزایش بیش از حد هلیوم در این مطالعه تنها با فوران ماگمایی مرتبط است. این امر به این معنی است که این تحقیقات هیچ ارتباطی با فوران های ایجاد شده به وسیله تبخیر آب در این کوه نخواهد داشت.شایان ذکر است که از آن جایی که این نوع از فوران ها پدیده ای کاملا منطقه ای هستند، پیش بینی آنها بسیار سخت است.

یک گروه برجسته تحقیقاتی به راهبری پرفسور یوجی سانو از دانشگاه توکیو دریافتند که ده سال قبل از وقوع آتش فشان کوه اونتاکه (Ontake) در سال 2014، نسبت هلیوم 3 به هلیوم 4 در چشمه های آب گرم اطراف این کوه افزایش یافته بود. این امر در حالی بود که چشمه های دورتر از این کوه آتش فشانی هیچ تغییری در سطح هلیوم از خود نشان نداده بودند. به علاوه، نسبت های ایزوتوپی در چشمه های آب گرم اطراف این کوه از سال 1981 تا سال 2000 هیچ تغییری نکرده بودند.

این یافته ها حاکی از این است که تغییر مقدار هلیوم با انفجارهای که در اثر گرمایش و تبخیر آب ایجاد می شوند نیز مرتبط است. این تیم تحقیقاتی نشان داد که افزایش ورود گاز ماگمایی در یک دوره ده ساله منجر به فشار آهسته به مجرای آتش فشانی و در نتیجه فوران آتش فشان شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا