آیا پشه‌ها می‌توانند سارس کروناویروس 2 را گسترش دهند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پشه‌ها می‌توانند ویروس SARS-CoV-2 را به دست آورند و منتقل کنند، وجود ندارد. دکتر مارکوفسکی توضیح داد برای درک مکانیسم هایی که از حمل و انتشار ویروس SARS-CoV-2 توسط پشه ها جلوگیری می کند، مهم است که بفهمیم پشه ها چگونه ویروس یا ذرات ویروسی را منتقل می کنند.

معمولاً، پشه ابتدا باید از یک میزبان آلوده تغذیه کند، که به اندازه کافی ویروس در خون آنها گردش می کند تا مقدار کمی از آن در طول وعده غذایی خون پشه مصرف شود. ثانیاً، ویروس باید از روده میانی حشره که دارای پاسخ‌های ایمنی مشابه بدن ما است، زنده بماند.

دکتر مارکوفسکی افزود، نه تنها باید در داخل روده میانی پشه زنده بمانند، بلکه باید تکثیر شوند و در نهایت به مکان‌های گیرنده روی دیواره روده میانی بپیوندند و از آن مانع به داخل حفره بدن پشه عبور کنند. هنگامی که وارد حفره بدن شد، دکتر مارکوفسکی توضیح داد که ویروس باید از سیستم ایمنی پشه عبور کند و راه خود را به غدد بزاقی حشره باز کند و همه اینها به تکثیر خود ادامه دهد.

اکنون با وعده غذایی بعدی خون، می توان آنها را در حالی که پشه تغذیه می کند به میزبان جدید منتقل کرد. همانطور که می بینید، این یک سفر نسبتا طولانی و پیچیده است که هر ویروس از طریق نیش پشه از میزبانی به میزبان دیگر منتقل می شود. و ویروس‌های زیادی در طول هزاره‌ها تکامل نیافته‌اند که این سفر را با موفقیت به پایان برسانند، به همین دلیل است که بسیاری از ویروس‌ها مانند آنفولانزا، کرونا و آبله میمون‌ها ویروس‌های منتقله از پشه نیستند.

در جولای 2022، تیمی از محققان از جمله دکتر استفان هیگز، معاون پژوهشی و مدیر موسسه تحقیقات امنیت زیستی در دانشگاه ایالتی کانزاس، مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دهد حتی در شرایط شدید، ویروس SARS-CoV-2  در پشه ها تکثیر نشد. به همین دلیل، محققان اظهار داشتند که پشه‌ها نمی‌توانند ویروس را به افراد منتقل کنند، حتی اگر پشه از فردی آلوده به ویروس SARS-CoV-2 تغذیه کند.

دکتر هیگز به ما گفت: «ما واقعاً انتظار نداشتیم که پشه‌ها را آلوده کند، زیرا به هر دلیلی، کروناویروس‌ها فقط پشه‌ها یا سایر بندپایان را آلوده نمی‌کنند». کاری که ما در مقاله اصلی خود انجام دادیم تزریق SARS-CoV-2 به پشه ها بود.  ما می دانیم که با استفاده از این رویکرد می توانید گاهی اوقات پشه مقاوم را با ویروسی آلوده کنید که در حالت عادی آن را آلوده نمی کند. حتی با این رویکرد غیرطبیعی، SARS-COV-2 در پشه‌ها آلوده و تکثیر نشد».

در ژوئن 2022، محققان دانشگاه کانکتیکات دریافتند که برخی از ویروس‌ها، مانند زیکا و دنگی، می‌توانند بوی پوست فرد آلوده به آن‌ها را تغییر دهند. این باعث جذابیت بیشتر آنها برای پشه ها می شود، حشرات را وسوسه می کند تا آنها را نیش بزنند، آلوده شوند و به طور بالقوه ویروس را به افراد دیگر منتقل کنند. دکتر Penghua Wang، استادیار گروه ایمونولوژی در دانشگاه کانکتیکات و بخشی از تیم تحقیقاتی، گفت: «برخی از مطالعات نشان داده‌اند که بیماران COVID-19 مخلوطی متمایز از مولکول‌ها را آزاد می‌کنند».

برخی از این ترکیبات می توانند دافع پشه باشند، در حالی که برخی می توانند جذب کننده باشند. ما به طور قطع نمی دانیم که بیماران COVID-19 می توانند پشه های بیشتری را برای انتشار سایر ویروس های منتقله از پشه جذب کنند. تا آنجا که من می دانم، چنین مطالعه رسمی در دسترس نیست، اگرچه از چند خواننده اخبار در مورد مقاله من شنیده ام که گفته اند که کووید-19 پشه ها را جذب می کند.

دلیل این امر این است که این ویروس‌های منتقل شده از پشه با پشه‌ها و افراد تکامل یافته‌اند و از طریق این فرآیند تکاملی، استراتژی‌هایی – مانند تأثیرگذاری بر جانوران باکتریایی میزبان‌های آلوده  برای کمک به بقای آن‌ها ایجاد شده است. SARS-CoV-2 و سایر ویروس‌هایی که توسط پشه‌ها قابل انتقال نیستند، بسیار بعید است که این مزایای تکاملی را داشته باشند.

منبع:medicl news