دو عاملی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند

 به گزارش سیناپرس اردبیل، پیری و سیگار کشیدن دو عامل خطر مهم در تعیین خطر یک فرد برای ابتلا به هر نوع سرطان هستند. علاوه بر این مطالعه پزشکان باید چاقی بیش از حد بدن، سابقه خانوادگی سرطان و تعدادی از عوامل دیگر را هنگام تعیین اینکه آیا بیماران ممکن است از غربالگری سرطان یا مداخلات پیشگیرانه بیشتر سود ببرند، در نظر بگیرند.

دکتر آلپا پاتل، نویسنده ارشد مطالعه، معاون ارشد علوم جمعیت در انجمن سرطان آمریکا، در یک بیانیه رسانه ای می گوید: «توصیه های غربالگری نوع خاص سرطان بر اساس عوامل خطر برای آن نوع خاص سرطان است. یافته‌های ما دلگرم‌کننده هستند، زیرا در حال کار برای تعریف زیرگروه‌هایی در جمعیت عمومی هستیم که می‌توانند از غربالگری و پیشگیری سرطان پیشرفته بهره ببرند».

در مجموع، محققان 429991 شرکت‌کننده آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند که همگی هیچ سابقه شخصی سرطانی نداشتند. این تیم هر فرد را تا پنج سال ردیابی کرد. نتایج نشان می دهد که 15226 سرطان مهاجم در طی پنج سال از ثبت نام تشخیص داده شدند. خطر نسبی تعدیل شده چند متغیره برای هر نوع سرطان در میان سیگاری‌های فعلی در مقایسه با کسانی که سیگار نمی کشند قوی‌ترین بود. به طور خاص برای مردان، عادات الکل، سابقه خانوادگی سرطان، مصرف گوشت قرمز و عدم تحرک بدنی نیز با خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند. در میان زنان، این تیم شاخص توده بدنی، دیابت نوع 2، هیسترکتومی، باروری، سابقه خانوادگی سرطان، فشار خون بالا، بستن لوله‌ها و عدم فعالیت بدنی را به عنوان عوامل خطر سرطان نام بردند.

درجه سابقه خانوادگی سرطان  سطح خطر مطلق پنج ساله در مردان به 29 درصد و در زنان به 25 درصد رسید. دکتر پاتل نتیجه گیری می کندکه از آنجایی که ما این احتمال را در نظر می گیریم که آزمایش های آینده می توانند چندین نوع سرطان را شناسایی کنند، باید درک کنیم که چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به هر نوع سرطان هستند. این نوع داده‌ها به طور گسترده در دسترس نیستند، اما برای اطلاع از گزینه‌های غربالگری آینده، مانند آزمایش‌های تشخیص زودهنگام چند سرطانی مبتنی بر خون که می‌تواند به نجات جان انسان‌ها کمک کند، ضروری است.

 

منبع:MEDICAL NEWS
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا