یک گام دیگر به‌سوی درمان بیماری پارکینسون

به گزارش سینا پرس اردبیل، یافته های جدید می تواند پیشرفت هایی را در درمان بیماری پارکینسون به همراه داشته باشد، زیرا کاهش هماهنگی حرکتی یکی از علائم اصلی این اختلال است.

در آزمایش‌هایی که روی انسان‌ها انجام شد، محققان هسته زیر تالاموس را به عنوان منطقه‌ای در مغز شناسایی کردند که با سیستم حرکتی ارتباط برقرار می‌کند تا به بدن کمک کند تا یک عمل را متوقف کند. این ارتباط حیاتی است زیرا به انسان کمک می کند از غافلگیری جلوگیری کند و به شرایط بالقوه خطرناک یا پیش بینی نشده واکنش نشان دهد. هسته ساب تالاموس گروه کوچکی از سلول ها است که یک مدار کلیدی در کنترل حرکت است.  

یان وسل، دانشیار دپارتمان علوم روانشناسی و مغز در آیووا و نویسنده مربوطه در این مطالعه می گوید: «تحقیقات قبلی نقش هسته ساب تالاموس را در این مرحله از ارتباط کنترل مغز و حرکت نشان داده بود، اما این فرضیه تا کنون مستقیماً روی انسان آزمایش نشده بود». برای انجام این کار، محققان از تکنیک های مبتکرانه ای استفاده کردند. ابتدا 20 بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون را انتخاب کردند. این بیماران محرک های عمقی مغز را کاشته بودند که محققان از آنها برای فعال یا غیرفعال کردن هسته ساب تالاموس استفاده کردند.

آن‌ها سپس آن تغییرات را در فعالیت‌های کنترل حرکتی از طریق یک کار توقف ساده، نظارت بر پاسخ‌های کنترل مغز- حرکتی از طریق تکنیکی به نام تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال، ردیابی کردند. بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون به طور منظم با تحریک عمقی مغزی درمان می شوند، اما افزودن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال به محققان اجازه داد تا نقش قطعی هسته زیر تالاموس را تایید کنند.

تحریک عمیق مغز تنها روشی است که می‌تواند به‌طور علّی و سیستماتیک بر فعالیت هسته‌های عمیق مغزی مانند هسته‌ی زیر تالاموس در بیداری و رفتار انسان‌ها تأثیر بگذارد.  با این حال، ترکیب تحریک عمقی مغز با تحریک مغناطیسی ترانس جمجمه ای یک تلاش فنی بسیار پیچیده و جدید است. پیوند کنترل هسته زیر تالاموس مهم است، زیرا به یک سوال اصلی در ارتباط مغز با سیستم حرکتی بدن، به ویژه چگونگی توقف ناگهانی یک عمل آغاز شده، پاسخ می‌دهد اما مزایای بالقوه ای برای بیماران نیز دارد.

هسته ساب تالاموس یک هدف کلیدی درمانی در بیماری پارکینسون است. در واقع، درست همانطور که برای نمونه بیمار در مطالعه ما انجام شد، کاشت الکترودهای تحریک در هسته ساب تالاموس یک گزینه درمانی بسیار موفق برای علائم حرکتی بیماری پارکینسون است. مطالعه ما بینش های مکانیکی را در مورد این مراقبت بالقوه از بیمار ارائه می دهد. این مطالعه در Current Biology منتشر شده است.

منبع: medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا