معرفی یک راه جدید انتقال ویروس آبله میمون

به گزارش سیناپرس اردبیل، طی شش ماه گذشته، بیش از 9000 مورد آبله میمون در سراسر جهان گزارش شده است.  تاکنون، محققان می‌گویند راه اصلی انتشار ویروس از طریق تماس مستقیم با ضایعات روی پوست بیمار آلوده است.

تماس با سطوح آلوده به این ضایعات نیز می تواند باعث انتشار ویروس شود.  با این حال، مشخص نیست که آیا آبله میمون می تواند از طریق مایعات بدن مانند خون و مایع منی از فردی به فرد دیگر منتقل شود یا خیر. مطالعه جدید نمونه های مختلف بیولوژیکی از 12 بیمار مبتلا به آبله میمون را مورد بررسی قرار داد.

در زمان تشخیص، پزشکان بارهای بالای DNA ویروسی را در ضایعات پوستی هر بیمار یافتند.  محققان کشف کردند که هر 12 بیمار DNA ویروسی در بزاق خود داشتند.  تیم محققین همچنین کشف کردند DNA ویروس رکتوم (11 از 12 بیمار)، بینی (10 از 12 بیمار)، مایع منی (7 نفر از 9 بیمار) و مدفوع (8 از 12 بیمار) از گروه آبله میمون است. چند مطالعه قبلی قبلاً وجود DNA ویروسی را گاها در برخی از نمونه‌ها و در برخی از بیماران نشان داده بود، اما در اینجا نشان می‌دهیم که DNA ویروسی اغلب در مایعات بیولوژیکی مختلف، به‌ویژه بزاق، در طول مرحله حاد بیماری وجود دارد. در مرحله بعدی تحقیقات، محققان قصد دارند ذرات ویروس عفونی را از این نمونه ها جدا کنند.

با این حال، بارهای ویروسی بالا در بزاق و منی نشان می دهد که ویروس عفونی است.  این با گزارش های قبلی که در مورد بوسیدن و رابطه جنسی با بیماران مبتلا به آبله میمون هشدار می دادند مطابقت دارد.  تیمی از موسسه بارسلونا برای سلامت جهانی (ISGlobal) خاطرنشان می کند که آبله میمون آخرین بیماری مشترک بین انسان و دام (از حیوانات به انسان ها) است که در سراسر جهان گسترش یافته است. میکل مارتینز، سرپرست تیم، نتیجه گیری می کند که نتایج مطالعه ما به درک بهتر مکانیسم ها و پویایی انتقال ویروس، کمک می کند.

منبع: study find