با آسپرین به جنگ سرطان بروید

پژوهش های جدید محققان نشان می دهند که مصرف دوز معمولی آسپرین خطر طولانی مدت ابتلا به سرطان را در افراد چاق با یک سابقه خانوادگی از این نوع بیماری، کاهش می دهد.

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که چاقی ؛ خطر ابتلا به سرطان روده را در افراد مبتلا به سندرم لینچ (Lynch Syndrome) به میزان دو برابر افزایش می دهد. لازم به توضیح است ، سندرم لینچ یک اختلال ژنتیکی بوده که بر ژن های مسئول تشخیص و ترمیم آسیب DNA اثر می گذارد و از والدین به فرزندان منتقل می شود. در حدود نیمی از این بیماران دچار سرطان به ویژه سرطان های روده و رحم می شوند.

محققان با یک دوره بررسی و پژوهش ده ساله دریافتند که این احتمال خطر می تواند با مصرف منظم یک دوز معمولی آسپرین کاهش پیدا کرده و یا از بین برود .

پروفسور جان بورن (John Burn) استاد ژنتیک بالینی از دانشگاه نیوکاسل (Newcastle University) انگلستان در رابطه با اثر آسپرین بر کاهش خطر ابتلا به سرطان می گوید : « نتایج این تحقیقات برای افراد مبتلا به سندرم لینچ بسیار مهم بوده اما برای سایر افراد نیز سودمند است . احتمال خطر ابتلا به سرطان در  بسیاری از افراد که مشکل چاقی و اضافه وزن دارند ، بسیار بالاتر از دیگر افراد است اما این گروه از بیماران  در صورت مصرف آسپرین می توانند این احتمال خطر را از بین ببرند.»

او در ادامه توضیحات خود متذکر می شود : « تحقیقات ما همچنین نشان می دهد که ارتباطی بین اضافه وزن ، افزایش روند التهابی و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود دارد. علاوه بر این، چاقی واکنش های التهابی را افزایش می دهد. توضیحی که می توان برای اثر آسپرین بر کاهش سرطان ارائه کرد این است که به نظر می رسد آسپرین ، التهاب را که موجب مستعد شدن برای ابتلا به سرطان می شود ، از بین ببرد. »

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی انگلیسی با همکاری گروهی از دانشمندان و پزشکان بین المللی از شانزده کشور، هزار نفر از بیماران مبتلا به سندرم لینچ را برای مدتی  بیش از ده سال مورد نظارت و بررسی قرار دادند.

بیماران داوطلب در این پروژه پژوهشی، به دو گروه تقسیم شدند و گروهی روزانه دو عدد آسپرین 600 میلی گرمی را مصرف کرده و گروهی دیگر تنها از  دارونما به مدت دو سالاستفاده کردند . محققان پس از ده سال دریافتند که 55 نفر از این افراد به سرطان روده مبتلا شدند و کسانی که چاق بودند، بیش از دو برابر (در حدود 2.75 برابر) نسبت به افراد دیگر از احتمال خطر ابتلا به سرطان برخوردار بوده اند. 

پروفسور تیم بیشاپ (Tim Bishop) از دانشگاه لیدز (University of Leeds) انگلستان که سرپرستی گروه آمار این پروژه را بر عهده داشت ، در رابطه با این تحقیقات می گوید: « تحقیقات ما نشان می دهند که مصرف روزانه آسپرین با دوز 600 میلی گرم به طور عمده افزایش خطر وابسته به شاخص توده بدنی (body mass index) را رفع کرده و از بین می برد. »

لازم به تذکر است که محققان هشدار دادند افراد بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف آسپرین نکنند چرا که برخی از افراد با مصرف آسپرین دچار زخم معده می شوند و پزشک با در نظر گرفتن همه موارد احتمالی بیمار را راهنمایی خواهد کرد .

در خاتمه قابل توجه است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله انکولوژی بالینی (Journal of Clinical Oncology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. جهت مشاهده متن مقاله در مجله فوق ، اینجا را کلیک کنید .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا