زمین میزبان 9000 گونه درخت است

به گزار سیناپرس اردبیل، محققان به یافته هایی دست یافته اند که نشان می‌دهد، تنوع زیستی در برابر تغییرات ناشی از انسان‌ها چقدر شکننده است. تنوع زیستی مانند بحران آب و هوا و استفاده ناپایدار از زمین، آسیب‌پذیر است و گونه‌های کمیاب در معرض بیشترین خطر قرار دارند.
تیم محققین پایگاه داده گسترده ای از گونه های درختان جنگلی را جمع آوری کرد و سپس آنها را نقشه برداری کرد.  این فرآیند حدود 40 میلیون درخت متعلق به 64000 گونه را شناسایی کرد.  هنگامی که این کار انجام شد، محققان از هوش مصنوعی و یک ابر رایانه در آزمایشگاه آمریکایی برای انجام محاسبات پیچیده استفاده کردند. در آن کشف شد که در واقع 73000 گونه درخت که 14 درصد بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد وجود دارد.  قبل از انجام این تحقیق، دانش دانشمندان از درختان در بسیاری از نقاط جهان به صورت تکه تکه بود، زیرا داده ها تنها با مشاهده یا تهیه فهرستی از درختان در مناطق مختلف جمع آوری می شد.  از میان گونه های ناشناخته، 40 درصد از آنها می توانند در مراتع و جنگل های استوایی در آمریکای جنوبی باشند. حدود 3000 درخت از درختان ناشناخته نادر هستند و در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری پر جمعیت هستند. روبرتو کازولا گاتی، نویسنده اول مطالعه، استاد گروه علوم زیستی، زمین شناسی و محیطی دانشگاه بولونیا، می گوید:« دانش گسترده از غنا و تنوع درختان کلید حفظ ثبات و عملکرد اکوسیستم ها است». تا به امروز، داده‌های ما در مورد مناطق وسیعی از کره زمین بسیار محدود و بر اساس مشاهدات میدانی و فهرست گونه‌هایی بود که مناطق مختلف را پوشش می‌دادند.  این محدودیت ها برای دیدگاه جهانی در مورد این موضوع مضر بود.  برای به دست آوردن یک تخمین قابل اعتماد از تنوع زیستی، باید به تعداد گونه‌های کمیابی که در حال حاضر شناخته شده‌اند، توجه کنیم. محققین می گویند : «اگر فضای سبز،منابع طبیعی و مناطق جنگلی به درستی مدیریت شوند حفظ بخش زیادی از گونه های در معرض خطر ممکن خواهد بود».
منبع:study find