چگونه خاطرات خود را به یاد می آوریم؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، این مطالعه یک نوع نورون جدید را درهیپوکامپ گزارش می‌کند که نقش عملکردی آن را در مغز تعریف می‌کند، ارتباط آن را با سایر سلول‌های عصبی و نواحی مغز فاش می‌کند و درک مدارهای مغزی و زیربنای امواج سریع مغز را که اغلب با حافظه مرتبط هستند، بهبود می‌بخشد. محققان مدت‌هاست می‌دانند که حافظه با تغییراتی در بخشی از مغز به نام هیپوکامپ نشان داده می‌شود. یکی از تغییرات به خوبی تثبیت شده در هیپوکامپ که با حافظه مرتبط است، وجود امواج به اصطلاح موج تیز (SWR) است. اینها رویدادهای الکتریکی کوتاه با فرکانس بالا هستند که در هیپوکامپ ایجاد می شوند، و محققین بر این باورند که آنها یک رویداد بزرگ در مغز  به اصطلاح حافظه اپیزودیک را نشان می دهند. این نوع خاطره به اپیزودهایی اطلاق می‌شود که در زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد، مانند خاطرات دوران کودکی، یادآوری اولین قرار ملاقات با شریک زندگی یا خاطره‌ای از یک شماره تلفن همراه قدیمی. اکنون یک مطالعه جدید وجود یک نوع نورون در هیپوکامپ موش را روشن می‌کند که ممکن است کلیدی برای درک بهتر حافظه اپیزودیک باشد.
پروفسور مارکو کاپونیا و استادیار ونهسین‌هو از گروه زیست پزشکی، در کشف نورون جدیدی که امواج تیز تولید میکند و با حافظه مرتبط است، مشارکت داشته اند. علاوه بر این، این مطالعه نشان می‌دهد که نورون‌های بازدارنده که انتقال‌دهنده عصبی را آزاد می‌کنند، خروجی خود را به دخل هیپوکامپ ارسال می کنند. به این ترتیب، نورون‌های خاص (TORO) اطلاعات را به طور گسترده در مغز منتشر می کنند و سیگنال می دهند که یک رویداد حافظه رخ داده است.
این تیم فعالیت نورون را با استفاده از الکتروفیزیولوژی-تکنیکی که فعالیت نورون‌ها را با اندازه‌گیری ولتاژ در مقابل زمان تشخیص می‌دهد، و با استفاده از تصویربرداری که فعالیت را با اندازه‌گیری تغییرات در سیگنال‌دهی کلسیم درون نورون‌ها تشخیص می‌دهد، نظارت کرده‌اند.

منبع :science news