آیا ورزش کردن می‌تواند به بیماران کلیوی کمک کند؟

به گزارش‌سیناپرس اردبیل، در حالی که ورزش کردن نمی تواند آسیب کلیوی را درمان کند، ولی شما را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی قوی تر می کند. فعالیت بدنی همچنین راهکاری  عالی برای کمک به کنترل شرایط زمینه ای هست که ممکن است منجر به کاهش عملکرد کلیه شما شود. ما اینجا آنچه باید در مورد ورزش مناسب  بیماری های کلیوی بدانید ارائه می‌کنیم.

 

 چه چیزی باعث بیماری کلیه میشود؟

دکتر هاستون می گوید: «در بزرگسالان، دو علت اصلی بیماری کلیوی، دیابت و فشار خون بالا هستند». بزرگترین کار کلیه  پاکسازی سموم از جریان خون است. آنها همچنین به ساخت گلبول های قرمز خون، قوی نگه داشتن استخوان ها و کنترل فشار خون کمک می کنند. خطر ابتلا به بیماری کلیوی با افزایش سن افزایش می یابد. سنگ کلیه، اختلالات خودایمنی، دیابت و درمان سرطان نیز می توانند بر کلیه شما تأثیر بگذارند.
تغییرات سبک زندگی و ورزش برای بیماری کلیوی:
دکتر هیوستون می گوید: «غذایی که می خورید تبدیل به ضایعاتی می شود که کلیه های شما باید از شر آن خلاص شوند. به همین دلیل است که با افزایش شدت بیماری کلیوی، رژیم غذایی به بخش بزرگی از مراقبت آنها تبدیل می شود». سه تغییر کلیدی در شیوه زندگی که می تواند به مبارزه با علل زمینه ای بیماری کلیوی برای اکثر افراد کمک کند عبارتند از: پرهیز از نمک، ورزش کردن و کنترل قند خون. ورزش کردن نه تنها مجموعه ای از مزایای خاص خود را دارد، بلکه می تواند به شما در کنترل قند خون و کاهش وزن نیز کمک کند. دکتر هاستون می گوید: «برخی از داروهایی که فشار خون بالا و دیابت را درمان می کنند، خطر بدتر شدن عملکرد کلیه را دارند». ورزش منظم ممکن است به شما کمک کند تا تعداد قرص های روزانه مورد نیاز برای این شرایط را کاهش دهید. این به معنای تأثیر کمتر بر کلیه های شما است.

چه نوع ورزش برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی بهتر است؟

نوع تمرینی که انجام می دهید و میزان آن، کاملا به اهداف شما بستگی دارد. افرادی که به دلیل یک اختلال خود ایمنی مانند لوپوس به بیماری کلیوی مبتلا هستند، ملاحظات منحصر به فردی نیز خواهند داشت اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، پیاده روی روی تردمیل و یا در بیرون منزل  برایتان مفید است. پیاده روی روزانه فواید مختلفی از جمله کنترل وزن، تسکین  استرس، بهبود گردش خون، کنترل  فشار خون  بهبود حافظه و تقویت عضلات دارد، البته ابتدا با پزشک متخصص رژیم غذایی در رابطه با میزان مصرف مایعات صحبت کنید. در نظر داشته باشید برای افراد بیمار ورزش بیش از حد گاهی اوقات می تواند مضر باشد. 
یکی از موارد مهم برای بیماران کلیوی کنترل آب بدن میباشد. افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید بیشتر مراقب کم آبی بدن خود باشند، زیرا در معرض خطر آسیب حاد کلیه هستند. کم آبی می تواند باعث بدتر شدن ناگهانی بیماری کلیوی شود. دکتر هیوستون به بیمارانی که بیماری کلیوی دارند می‌گوید در صورت تشنگی ورزش را متوقف کنند، زیرا تا زمانی که احساس تشنگی می‌کنید، مایعات خود را از دست داده‌اید. آبرسانی کنید و استراحت کنید و مطمئن شوید که عرق نمی کنید. سپس  ورزش را از سر بگیرید. این مورد را هم در نظر داشته باشین که داروهای فشار خون می تواند خطر کم آبی بدن را در حین ورزش افزایش دهد.

منبع :health news  
مترجم :پریناز نصرتی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا