تاثیر رژیم غذایی و چربی بر بیماری ای ال اس

بیماری ای ال اس (ALS) یکی از بیماری های عجیب در میان انسان ها است زیرا ریشه آن هنوز برای دانشمندان به درستی شناخته نشده است و هنوز دلیل ابتلا به آن کشف نشده است. با این وجود شانس ابتلا به این بیماری می تواند به واسطه مواد غذایی مصرفی، میزان چربی وارد شده  به بدن و مواردی دیگر، بیشتر یا کمتر شود.

دانشمندان در مرکز تحقیقات پزشکی اوترخت موفق به کشف کردن عوامل بسیار مهمی در زمینه افزایش شانس ابتلای افراد به ای ال اس شده اند. در تحقیقاتی که این دانشمندان انجام داده اند، موارد بسیاری در زمینه مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته است. این دانشمندان تحقیقات خود را از سال 2006 میلادی آغاز کرده و تا سال 2011 به انجام آن مشغول بودند و پس از جمع آوری داده ها، چند سال به تحلیل داده های به دست آمده مشغول بودند.

در این تحقیقات تعداد 2 هزار و 93 فرد عادی در کنار 674 بیمار مبتلا به ای ال اس به صورت همزمان مورد مطالعه قرار گرفتند. در طی فرایند این پژوهش، تعداد 199 ماده غذایی و میزان مصرف آنها توسط افراد مورد آزمایش، بررسی شد و نتایج آن در قالب یک مقاله علمی ارائه گشت.

دکتر یان اچ وندینک (Jan H. Veldink) از مرکز تحقیقات پزشکی اوترخت در کشور هلند به عنوان سرپرست این تحقیقات به فعالیت مشغول بوده است. این تیم در تحقیقات خود دریافته اند که میزان کالری مصرفی توسط بیمارانی که به بیماری ای ال اس مبتلا هستند به نسبت افراد عادی بیشتر است. در عین حال نیز میزان چاقی ناشی از مصرف این کالری در این افراد کمتر خواهد بود. این اطلاعات با بررسی و مقایسه غذاهای روزانه بیماران و گروه افراد عادی حاضر در آزمایش و مقایسه آن با شاخص توده بدنی این افراد به دست آمد.

در ادامه تحقیقات نیز مشخص شد که استفاده زیاد از مواد غذایی چرب (شامل هر نوع از چربی مانند کلسترول، چربی اشباع، چربی ترنس و …) می تواند موجب افزایش شانس ابتلا به بیماری ای ال اس در افراد شود. البته این تحقیقات علاوه بر بررسی های میدانی، با نظرسنجی های مستقیم از افراد شرکت کننده نیز همراه بوده است و به همین دلیل نیز دقت آن اندکی بالاتر رفته است. ولی بازهم راهبر این تحقیقات معتقد است که باید پژوهش های تکمیلی در این زمینه انجام پذیرد.

منبع

 

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. سلام
    وقت بخير
    دنبال يه دكتر تغذيه براي بيمار اي ال اس هستم ، اگه ممكنه راهنمايي كنيد تو تهران كجا ببرمش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا