تحریک مغز با هدف درمان شیزوفرنی

به گزارش سیناپرس اردبیل، یکی از مشکلات اصلی بیماران مبتلا به شیزوفرنی، اختلال مصرف مواد مخدر و به ویژه حشیش است. تا سال‌های اخیر، روش  تحریک مغناطیسی جمجمه ای مکرر یا rTMS و سایر فناوری‌های تحریک مغز عمدتاً برای مقابله با موارد افسردگی حاد که درمان آن ‌ها سخت است، استفاده می ‌شد. تحقیقات جدید نشان داده است که این روش می تواند برای مقابله با اختلالات مختلف مصرف مواد و کنترل شرایط بیماران شیزوفرنی مفید باشد.
در این مطالعه جدید، دانشمندان مشاهده کردند که تحریک مغناطیسی جمجمه ای مکرر، منجر به کاهش قابل توجهی در مصرف مواد مخدر توسط بیماران شیزوفرنی شد. این اولین تحقیقی است که کارایی احتمالی فناوری تحریک مغز را برای درمان اختلال مصرف مواد مخدر در افراد مبتلا به شیزوفرنی بررسی می کند.
این مطالعه که نتایج آن در آخرین شماره مجله تخصصی اسکیزوفرنی منتشر شد، توسط محققان مرکز اعتیاد و سلامت روان  CAMH  در کانادا انجام شده است.
دکتر تونی جورج، متخصص بالینی و  نویسنده ارشد این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: افراد مبتلا به شیزوفرنی در مقایسه با جمعیت عمومی، میزان بسیار بالایی از اختلال مصرف مواد مخدر دارند. شواهدی قوی وجود دارد که نشان می ‌دهد مصرف مواد مخدری همچون حشیش، کیفیت زندگی را در این افراد بدتر می‌ کند.
به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، هیچ درمان تایید شده ای برای اختلال مصرف مواد مخدر در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی وجود ندارد. با این حال، محققان می گویند که عدم درمان تا حدی به این دلیل است که افراد مبتلا به چنین بیماری های روانی معمولاً در آزمایشات مرتبط با این اختلال، گنجانده نمی شوند.
دکتر جورج در این رابطه گفت که مرکز اعتیاد و سلامت روان کانادا در موقعیت بهتری برای انجام این نوع تحقیقات قرار دارد و دارای یکی از بیمارستان های آموزشی پیشرو در زمینه سلامت روان در جهان است.
محققان در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که روش  تحریک مغناطیسی جمجمه ای مکرر ممکن است پس از دوره درمان بیماران به مدت ۲۸ روز (چهار هفته) به درمان اختلال مصرف مواد مخدر کمک کند. به گزارش سیناپرس، هدف این درمان، بخش قشر جلوی پیشانی مغز یا DLPFC  است. این بخش از مغز با سیستم پاداش و همچنین عملکرد اجرایی مرتبط است.
پس از ۲۸ روز درمان، شرکت ‌کنندگانی که تحت درمان با این روش قرار گرفتند، ۶۰ درصد کمتر از آنهایی که روش های دیگری را دریافت کردند، از مواد مخدر استفاده کردند. این افراد همچنین کاهش هوس مصرف را از خود نشان دادند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: gilmorehealth
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا