با شیر دادن نوزادان را از کرونا دور کنید

به گزارش سیناپرس اردبیل، پیش از این پزشکان حدس می زدند آنتی بادی کرونا ممکن است از مادر به فرزند منتقل شود اما هنوز شواهد دقیق علمی و گزارش های معتبر پزشکی این موضوع را رد یا تائید نکرده و دلایل این مساله نیز مشخص نبود. البته طی یکسال گذشته همواره توصیه می شد که زنان باردار برای ایمنی از بیماری کووید ۱۹ واکسینه شوند. اکنون، تحقیقات جدید دانشگاه ماساچوست، گزارش می دهد که مادران جدید واکسینه شده آنتی بادی کرونا را از طریق شیر خود به نوزادانشان، منتقل می کنند. این یافته ‌ها قویاً نشان می ‌دهد که آن نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌ شوند از ایمنی غیرفعال در برابر ویروس کرونا برخوردار هستند.
محققان دانشگاه ماساچوست پاسخ های ایمنی به واکسنmRNA  را در شیر مادر و مدفوع نوزادان شیرخوار شیرمادر ارزیابی کردند. به گفته آنها، این تحقیق اولین شناسایی آنتی بادی های کرونا در نمونه های مدفوع نوزادان مادران واکسینه شده است. 
این تحقیقات و نتایج آن واقعا مهم است، زیرا زنان زیادی می خواهند بدانند آیا نوزادان آنها این آنتی بادی ها را دریافت می کنند یا خیر. به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان می دهد که آنتی بادی ها از طریق شیر مادر منتقل می شوند. ارائه این شواهد قانع کننده، انگیزه ای جدید برای زنان برای ادامه تغذیه با شیر مادر پس از دریافت واکسن است. 
مهم این است که آنتی بادی های کووید ۱۹ در نوزادان تغذیه شده با شیر مادر واکسینه شده بدون در نظر گرفتن سن آنها از یک و نیم ماهه تا کمتر از دو سال (۲۳ ماه) دیده می شود.  
این مطالعه شامل ۳۰ زن شیرده بود که بیشتر آنها زنان مشارکت کننده کارکنان مراقبت های بهداشتی بودند، در حالیکه همه شرکت کنندگان بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱ واکسنmRNA  را دریافت کردند. نمونه های شیر مادر پیش از واکسینه شدن، دو تا سه هفته پس از دوز اول و دو تا سه هفته پس از آن دوز دوم نمونه های خون اضافی نیز ۱۹ روز پس از دوز اول و ۲۱ روز پس از دوز دوم جمع آوری شد. به گزارش سیناپرس، در همین حال، از مدفوع نوزاد سه هفته پس از دوز واکسیناسیون دوم مادران نمونه آزمایشگاهی گرفته شد.
از آنجا، تمام نمونه ها برای آنتی بادی های IgG ایمونوگلوبولین (RBD) مورد آزمایش قرار گرفتند. مهمتر از همه، آنتی بادی های IgG ضد RBD تشخیص داده شده در شیر مادر برای خنثی کردن پروتئین کرونا و همچنین چهار نوع اضافی تایید شد. سطوح سیتوکین نیز در نمونه های شیر مادر پس از واکسیناسیون بالاتر بود.
آنتی بادی های IgG ضد RBD در ۳۳ درصد نمونه های مدفوع نوزادان و آنتی بادی های ضد RBD IgA در ۳۰ درصد نمونه های مدفوع نوزاد مشاهده شد. به گزارش سیناپرس، در مجموع، محققان سطح آنتی بادی را در نمونه های مدفوع گزارش می دهند که با عوارض جانبی واکسن مشاهده شده در میان مادران مرتبط است.
تحقفیقات نشان داد، آنتی بادی های بیشتر در مدفوع نوزادان زنان واکسینه شده دارای علائم واکسیناسیون بود. حتی اگر شما کووید ۱۹ داشته باشید، باز هم دریافت واکسن مفید است.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن روز گذشته در آخرین شماره مجله زنان و زایمان (Obstetrics and Gynecology) منتشر شده و در دسترس است.
مترجم: فاطمه کردی

منبع: studyfinds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا