ذوب یخ های قطبی و آتش سوزی جنگل ها به یکدیگر مرتبط است

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از محققان آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام در آمریکا (PNNL)، در واشنگتن به بررسی پیوند عجیب بین شرایط قطب شمال و آتش سوزی جنگل ها پرداخته و داده‌های مربوط به اثرات تغییرات آب و هوایی در آمریکای شمالی را بررسی کردند.
هیلونگ وانگ، دانشمند رشته زمین ‌شناسی این آزمایشگاه درباره موضوع فوق می‌ گوید: ما دریافتیم که آتش‌سوزی ‌های فاجعه ‌بار در سال ۲۰۲۰ تقریباً همزمان با رسیدن ذوب یخ ‌های دریای شمال به دومین رکورد ثبت‌ شده تاریخ، رخ داده است.
وانگ و همکارانش که کنجکاو بودند ببینند آیا این اتفاق تصادفی بود یا نه، داده‌های تاریخی ۴۰ساله را بررسی کرده و سپس از مدل‌های آب و هوایی برای تعیین اینکه چگونه تغییرات در ساختار یخ های قطبی ممکن است بر نوع الگوهای آب و هوای گرم و خشک تأثیر  گذاشته و باعث آتش‌سوزی‌های بزرگ ‌شود، استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، آنها نه تنها یک همبستگی بسیار قوی، بلکه یک توضیح دقیق هواشناسی برای علت وقوع این پدیده یافتند. وانگ در نشست ماه دسامبر اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در نیواورلئان، گفت که نیروی محرکه پدیده فوق، این است که چگونه آب های آزاد گرمای خورشید را در تابستان کوتاه قطب شمال جذب کرده و این دقیقا برخلاف یخ هایی است که آن را به فضا بازتاب می کند.
به گفته این پژوهشگر، هرچه آب آزادتر باشد، گرمای بیشتری جذب می‌شود و با نزدیک شدن پاییز و شروع سرد شدن دریا، بازگشت این حرارت به جو بیشتر می ‌شود. سپس هوای نسبتا گرم بالا آمده و یک سیستم کم فشار با عمر طولانی ایجاد می‌ کند که می‌تواند جریان های جت قطبی را تغییر داده و آن را به سمت جنوب سوق دهد.
به گزارش سیناپرس، موضوع فوق به نوبه خود، تشکیل سیستم‌های فشار بالا گرم و خشک را تسهیل می ‌کند و این دقیقاً شرایطی است که در آن آتش ‌سوزی‌های کوچک جنگلی می‌توانند به آتش‌سوزی‌ های بزرگ منجر شوند.
بررسی های این تیم تحقیقاتی همچنین نشان داد در مقایسه با سایر عوامل مانند تغییر پذیری آب و هوای طبیعی، تغییرات آب و هوا و …، آتش‌سوزی ناشی از ذوب یخ های قطب شمال حدود نیمی از کل آتش‌سوزی های جنگلی را تشکیل م ی‌دهد.
متاسفانه باید در نظر داشت مدل ‌های آب و هوایی پیش ‌بینی می ‌کنند که یخ دریای شمال در دهه ‌های آینده به کاهش خود ادامه داده و خطر آتش ‌سوزی را در جنگل های نیمکره شمالی افزایش می ‌دهد. مدل سازی های انجام شده گویای این حقیقت است که سایر بخش‌های نیمکره شمالی، مانند سیبری، نیز ممکن است در معرض خطر باشند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: cosmosmagazine
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا