ساخت یک حسگر سریع برای تشخیص میزان سم در عسل

به گزارش سیناپرس اردبیل و به نقل از فیز؛ دانشمندان روسی در دانشگاه فدرال اورال (UrFU ، یکاترینبورگ) و انستیتوی سنتز ارگانیک ، شعبه اورال آکادمی علوم روسیه یک حسگر سریع برای تشخیص نیتروبنزن در غذا و لوازم آرایشی ایجاد کرده اند. سنسور علاوه بر نیاز به مقدار بسیار کمی از مواد برای تجزیه و تحلیل ، دقت بی نظیری را نیز ارائه می دهد. این دستگاه وجود نیتروبنزن ، سمی خطرناک که می تواند عسل و سایر غذاهای محبوب را آلوده کند ، در عرض چند دقیقه تشخیص می دهد. شرح توسعه در مجله Food Chemistry منتشر شد.

نیتروبنزن یک ترکیب فوق العاده خطرناک با اثر سرطان زایی و جهش زایی قوی است که خنثی کردن آن از نظر شیمیایی دشوار است. این ماده در صنایع شیمیایی به عنوان حلال بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل محتوای این ماده در غذا و محیط زیست بخشی ضروری از نظارت بر محیط زیست است. یکی از مواد غذایی که بیشتر در معرض آلودگی نیتروبنزن است عسل است. این امر به دلیل استفاده از حشره کش هایی است که برای محافظت از زنبورها و کندوها در برابر کنه استفاده می شود.

اکثر روش ها برای تعیین سطح نیتروبنزن در محصولات به آزمایشگاه طولانی نیاز دارند و بنابراین برای تجزیه و تحلیل سریع در محل مناسب نیستند. همانطور که دانشمندان دانشگاه فدرال اورال توضیح دادند ، توسعه دستگاه های تحلیلی قابل حمل مورد توجه روزافزون قرار می گیرد.

حساسیت و دقت چنین تجزیه کننده هایی با ساختار تشخیص دهنده به اصطلاح لایه گیرنده تعیین می شود. به عنوان یک قاعده ، از آنزیم ها ، کاتالیزورهای بیولوژیکی جهانی تشکیل شده است ، که در کنار برخی مزایا ، هزینه بالایی دارند. و پایداری شیمیایی پایینی دارد.

متخصصان دانشگاه یک گیرنده مصنوعی به عنوان جایگزینی برای سیستم های مبتنی بر آنزیم ایجاد کرده اند و همچنین نمونه اولیه ای از یک تجزیه کننده قابل حمل را بر اساس آن ایجاد کرده اند. اصل عملکرد آن بر اساس استفاده از ترکیبات آلی کلاس دیازین است: این مواد قادر به تعامل انتخابی با نیتروبنزن هستند و آن را از نمونه تجزیه شده بر روی الکترود سنسور الکتروشیمیایی بیرون می کشند. به گفته سازندگان، روش جدید با حساسیت استثنایی و حداقل هزینه کار برای آماده سازی نمونه متمایز می شود.

تاتیانا اسلووا دانشیار UrFU گفت: بر خلاف آنالیزهای طیفی نوری که در حال حاضر برای جستجوی نیتروبنزن استفاده می شود، سنسورهای الکتروشیمیایی مینیاتوری هستند ، ساخت آنها آسان است و به مقدار بسیار کمی از محصول تجزیه و تحلیل شده نیاز دارند. سیستم تشخیص ما و نمونه اولیه یک سنسور الکتروشیمیایی هیچ آنالوگ مستقیمی در جهان ندارند.

با استفاده از رویکرد جدید ، محققان توانستند مقادیر ناایمن نیتروبنزن را در برخی از نمونه های عسل تجاری تشخیص دهند که در تجزیه و تحلیل روش های پذیرفته شده از دست رفته بود. مزیت مهم روش جدید امکان پیاده سازی هم در آزمایشگاه های ثابت و هم در قالب دستگاه های قابل حمل است. دانشمندان مطمئن هستند که این توسعه نه تنها در نظارت بر محیط زیست و کنترل کیفیت غذا بلکه در صنعت نیز مورد نیاز خواهد بود.

تیم تحقیقاتی قصد دارد سنسورها را جهانی و گسترده کند. در عین حال ، آنها می خواهند هم تحقیقات بنیادی را در این زمینه ادامه دهند و هم سیستم های تحلیلی جدیدی را برای کار با مواد شیمیایی و داروهای خطرناک ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری