کرم عسل، دارویی مفید برای بهبود سریع تر برش پرینه

به گزارش سیناپرس؛ عمل اپی زیاتومی، به معنی برش عضلات سطحی پوست و واژن در مرحله دوم زایمان است که به منظور گسترش قطر منفذ خروجی برای تسهیل فرآیند زایمان، جلوگیری از آسیب جنین و کوتاه کردن مرحله فوق انجام می شود.

اپی زیاتومی شایع ترین برش پرینه در زنان و مامایی است که اولین بار در سال 1742 میلادی در زایمان های طبیعی انجام شده است و امروزه با درصدهای متفاوتی در نقاط مختلف دنیا انجام می شود. میزان بالای عمل اپی زیاتومی در زنان آسیایی نسبت به دیگر نژادها، به دلیل نوع بافت و جسم پرینه کوتاه آن ها است. 

اپی زیاتومی بنابر گفته متخصصان، مانند سایر روش های جراحی با عوارض مختلفی از جمله درد و ناراحتی در ناحیه پرینه، خون ریزی، عفونت، آبسه، هماتوم، آسیب به اسفنکتر مقعد، باز شدن زخم و مقاربت دردناک همراه است. به گزارش سیناپرس، همچنین اختلال در آغوش گرفتن نوزاد و اختلال در ارتباط عاطفی مادر و نوزاد به دنبال وقوع آن گزارش شده است. فرایند بهبود جراحت اپی زیاتومی در مقایسه با دیگر جراحت های پرینه به علت مجاورت ناحیه مربوطه با رکتوم و قابل مشاهده نبودن آن توسط فرد، بیشتر طول می کشد و به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. 

در یک مطالعه تحقیقاتی که با محوریت این عمل جراحی زنان توسط محققانی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شده است، اثر دو داروی طبیعی و سنتی یعنی کرم عسل و کرم روغن زیتون بر میزان بهبودی اپی‌زیاتومی بررسی و مقایسه شده است.

این مطالعه روی 165 نفر از زنان زایمان کرده بیمارستان بعثت سنندج انجام شده است. محققان برای گروهی از این زنان از کرم روغن زیتون و برای گروهی دیگر از کرم عسل هر 12 ساعت یک بار تا 10 روز در محل اپی زیاتومی استفاده کردند و سپس وضعیت بهبود زخم آن ها را به شیوه استاندارد و علمی مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج این مقایسات نشان داد که استفاده از کرم عسل جهت ترمیم اپی زیاتومی، به شکل بهتری باعث کاهش عفونت شده و تسریع ترمیم زخم را در پی دارد.

به گفته روناک شاهویی، دانشیار و محقق گروه مامایی مرکز تحقیقات مراقبت بالینی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و سه همکار دیگرش در این تحقیق، کرم عسل و روغن زیتون هر دو بر ترمیم زخم اپی زیاتومی مؤثر هستند، اما اثر کرم عسل از روغن زیتون بیشتر است و لذا بهتر می توان از آن بهره برد.

آن ها می افزایند: با توجه به نتایج این پژوهش، به زنان زایمان کرده توصیه می شود که از کرم عسل جهت تسریع ترمیم زخم اپی زیاتومی استفاده کنند تا از عوارض تأخیر در ترمیم جلوگیری شود و کیفیت زندگی بالاتری را بعد از زایمان داشته باشند.

در تحقیقات پیشین، درمان های دارویی مختلفی جهت ترمیم زخم اپی زیاتومی از قبیل داروهای شیمیایی شامل ژل لیدوکائین، محلول جنتامایسین، محلول نرمال سالین و فنیتوئین و همچنین داروهای گیاهی شامل آلوئه ورا، دارچین، اسطوخودوس، بابونه، گل راعی و گل همیشه بهار پیشنهاد شده اند.

به گزارش سیناپرس، حالا با توجه به نتایج پژوهش جدید که در مجله علمی پژوهشی زنان مامائی و نازایی ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده اند، کرم عسل نیز به عنوان یک داروی سنتی و طبیعی ارزشمند می تواند در این خصوص مورد استفاده قرار گیرد.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا