تزریقات را کنار بگذارید

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، راه جدیدی را پیش روی بیماران مبتلا به دیابت و سرطان قرار دادها تا با مصرف قرص های خوراکی، و بدون نیاز به تزریقات، بیماری خود را مدیریت کنند.

برخی از داروهای مورد استفاده در بیماری ‌های دیابت و سرطان، در آب حل می ‌شوند، بنابراین امکان انتقال آنها از طریق روده، وجود ندارد. در نتیجه، این داروها را نمی توان از طریق دهان مصرف کرد. با این حال، دانشمندان، یک "برچسب" شیمیایی طراحی کرده اند که به این داروها متصل می شود و آنها را قادر می سازد تا از طریق روده وارد گردش خون شوند.

این برچسب از یک پپتید کوچک تشکیل شده که شبیه یک قطعه پروتئین است. محققان گفته اند، از آنجایی که برچسب ها، مولکول ‌های نسبتاً کوچکی هستند، می‌ توان آنها را از نظر شیمیایی به داروها یا سایر مولکول ‌های مورد نظر متصل کرد و از آنها برای تحویل خوراکی داروها استفاده کرد.

این تیم تحقیقاتی سپس پپتید را به موش ها داد و با استفاده از اسکن PET – تکنیکی شبیه به اشعه ایکس از کل بدن، تجمع پپتید را در روده ها مشاهده کردند و انتقال نهایی آن را از طریق خون به اندام های حیوانات ثبت کردند.

پس از اینکه محققان اثبات کردند: این برچسب، از طریق تجویز خوراکی، در سیستم های گردش خون جریان می یابد، تیم اکنون قصد دارد نشان دهد که برچسب آنها می تواند در صورت اتصال به مجموعه وسیع تری از داروها، از جمله انسولین که برای مدیریت بیماری دیابت مورد استفاده قرار می گیرد، عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس،  یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of the American Chemical Society منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا