بیشتر افراد رژیم خود را موفق تر از واقعیت می دانند

به گزارش سیناپرس، افراد دارای رژیم غذایی سعی می کنند انتخاب های سالم تری داشته باشند، خواه دسر را با میوه عوض کنند یا کرفس را با کره بادام زمینی. اما نتایج تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که افراد چقدر تغییراتی را که در کلیت زندگی خود ایجاد کرده‌ اند، بیش از حد تخمین زده و اکثر آنها الگوهای غذایی معمول خود را حفظ می ‌کنند.

دکتر جسیکا چنگ (Jessica Cheng) پژوهشگر این مطالعه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بیانیه ای می گوید: ما دریافتیم که در حالی که مردم به طور کلی می‌ دانند که میوه‌ها و سبزیجات سالم هستند، ممکن است بین آنچه که محققان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آن را یک رژیم غذایی سالم و متعادل می ‌دانند در مقایسه با آنچه که مردم فکر می ‌کنند یک رژیم غذایی سالم و متعادل است، تفاوت زیادی وجود داشته باشد.

به گفته محققان، تقریبا نیمی از بزرگسالانی که در ایالات متحده زندگی می کنند سعی می کنند وزن خود را کاهش دهند و اولین گام آن اصلاح رژیم غذایی است. در این راستا مردم سعی می کنند میوه ها و سبزیجات بیشتری را در وعده های غذایی خود بگنجانند که برای سلامت قلب و طول عمر مفید است. مطالعه حاضر ارزیابی کرد که چقدر رژیم غذایی افراد در کاهش وزن در مقایسه با واقعیت کاهش وزن موثر است.

محققان رژیم غذایی ۱۱۶ بزرگسال ۳۵ تا ۳۸ ساله را که فعالانه در تلاش برای کاهش وزن بودند، پیگیری کردند. همه شرکت کنندگان با یک متخصص تغذیه ملاقات کردند تا در مورد تغذیه خود صحبت کرده و با استفاده از یک برنامه میزان غذا و نوشیدنی خود را برای کل سال ثبت کنند.

در ابتدا و انتهای مطالعه، محققان نمره شاخص تغذیه سالم (HEI) هر فرد را محاسبه کردند. شاخص تغذیه سالم معیاری است که به محققان امکان می دهد بدانند الگوهای غذایی افراد چگونه با دستورالعمل های غذایی مطابقت دارد و بین ۰ تا ۱۰۰ است.  هر چه امتیاز بالاتر باشد،

به گفته پژوهشگران، از هر چهار نفر یک نفر دیدگاهی واقع بینانه ای از رژیم غذایی خود داشت، زیرا نمره او با نمره شاخص تغذیه سالم آنها مطابقت داشت. با این حال، از هر چهار نفر، سه نفر تصورات گمراه کننده ای از کیفیت رژیم غذایی خود داشتند. تقریباً ۷۵ درصد فکر می کردند که رژیم غذایی سالمی دارند.
هنگام ارزیابی رژیم غذایی پس از یک سال، تنها یک نفر از هر ده نفر درک درستی از تغییرات رژیم غذایی خود داشتند. پس از پایان آزمایش، محققان نمرات شاخص تغذیه سالم افراد را یک امتیاز محاسبه کردند. با این حال، اکثر مردم خود را با پیشرفت های بزرگی ارزیابی کرده و تخمین زدند که امتیاز آنها بالاتر می رود.

به گزارش سیناپرس، دکتر چنگ در انتها می ‌گوید: افرادی که سعی در کاهش وزن دارند یا متخصصان بهداشتی که به افراد در کاهش وزن یا اهداف مرتبط با تغذیه کمک می‌ کنند، باید بدانند که احتمالاً ایرادات بیشتری برای بهبود در رژیم غذایی نسبت به آنچه انتظار می ‌رود وجود دارد. مطالعات آینده باید اثرات کمک به مردم را بررسی کنند تا شکاف بین برداشت های افراد و اندازه گیری های عینی کیفیت رژیم غذایی را کاهش دهند.

مترجم: محسن فلاحی پناه