برای بهبود دسترسی به آب شیرین کجا درخت بکاریم؟

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدید، یک تیم بین ‌المللی از پژوهشگران اعلام کردند برنامه ‌های جنگل ‌کاری هرگز پتانسیل پیامدهای ناخواسته تاثیر بر آب شیرین منطقه ‌ای را در نظر نگرفته است. به طور خاص، طرح ‌های جنگل‌ کاری در حال ظهور، ملاحظاتی در مورد کاهش دسترسی به آب به دلیل مصرف ناپایدار آب توسط برخی از پروژه ‌های احیای اکولوژیکی را در نظر نمی‌ گیرند.

اما در حالی که جنگل ها برای رشد به آب نیاز دارند، جنگل ها همچنین آب را از طریق فرآیندی به نام تبخیر و تعرق به اتمسفر بازیافت کرده و آب بیشتری را در مناطقی که بادهای غالب می وزند، دوباره در دسترس قرار می دهند.

محققان از تصاویر ماهواره ‌ای برای محاسبه شاخص سطح برگ استفاده کردند. این شاخص معیاری است که به پژوهشگران اجازه داد تا در مورد میزان پوشش گیاهی در یک منطقه معین، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ قضاوت کنند. محققان سپس این نقشه را با نرخ های بارندگی محلی و داده های رطوبت جوی در همان دوره مقایسه کردند.

نتایج مطالعات نشان داد: در سطح جهان، تغییرات پوشش گیاهی باعث شده است که آب شیرین بیشتری با نرخ ۰.۲۶ میلی متر در سال در دسترس باشد. این اتفاق کمبود در دسترس بودن آب شیرین در کره زمین را مهار کرده و آن را حدود ۱۵ درصد کاهش داده است.

اما به گفته دانشمندان، جنگل کاری به طور خاص تأثیر بسیار متغیرتری دارد. محققان نقشه ای تهیه کرده اند که نشان می دهد چگونه افزایش پوشش گیاهی بر دسترسی محلی به آب در سراسر جهان تأثیر می گذارد. برای ۴۵ درصد از سطح زمین، جنگل کاری باعث افزایش آب های سطحی هم به صورت محلی و هم در مسیر پروژه های جنگل کاری می شود و این اثر مثبت دوگانه در شرق چین، آسیای جنوب شرقی، آمریکای شرقی، اروپا و شرق آفریقا آشکار است.

پژوهشگران توضیح می دهند:کاشت درختان در این نواحی کلیدی در جهت مخالف باد ممکن است یک مزیت مشترک برای جذب کربن داشته باشد، زیرا چنین جنگل کاری آب بیشتری برای کاهش کمبود منابع آب محلی تأمین می کند.
اما برای ۳۴ درصد از کره زمین از جمله بخش های بزرگی از استرالیای جنوبی، آفریقای جنوبی، خاورمیانه و غرب آمریکای شمالی، جنگل کاری باعث کاهش دسترسی به آب به صورت محلی شده اما در مناطق بادگیر آن را افزایش می دهد. همچنین در ۸ درصد از جهان، از جمله گینه نو، فلات تبت و غرب کانادا، جنگل کاری باعث کاهش دسترسی به آب محلی می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان در خاتمه خاطرنشان می‌ کنند: در حالی که جنگل ‌کاری برای کاهش تغییرات آب و هوایی از طریق ترسیب کربن بسیار مهم است، اما باید بررسی شود که در کجا تلاش‌ های جنگل‌ کاری می ‌تواند برای حفظ یا بهبود وضعیت آب شیرین تاثیر بگذارد.

شرح کامل این مطالعه و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Geoscience منتشر شده است.

مترجم: هانیه فرزانه