دید جامعه پزشکی نسبت به طب سنتی تغییر پیدا کرده است

دکتر مهدی سیف سهندی، دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس به برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جذب نخبگان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بنیاد ملی نخبگان بحث جذب نخبگان دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی را دنبال می کند. ما نیز در ستادهای توسعه علوم و فناوری به تجاری سازی و توسعه فناوری های این افراد کمک می کنیم.

وی افزود: اگر در این حوزه افرادی را شناسایی کنیم که هنوز شرکتی نداشته باشند، با کمک ابزارهایی مانند شتاب دهنده ها، مراکز نوآوری و پارک های علم و فناوری می توانیم هسته های فناوری برای نخبگان تشکیل دهیم و از آنها حمایت کنیم. این افراد در گام نخست نیاز به یک سری زیرساخت ها دارند تا محصولات خودشان را توسعه دهند.

وی اظهارداشت: این افراد نیاز به آزمایشگاه و درآمدی دارند که حداقل هزینه های 6 الی 9 ماه شان را تامین کند. ما سعی می کنیم در تعامل با شتاب دهنده ها و معرفی این افراد به شتاب دهنده ها هزینه های آنها را تامین کنیم؛ شتاب دهنده ها نیز می توانند این تیم ها را شناسایی و برای حمایت بیشتر به ما معرفی کنند.

وی تصریح کرد: ما در ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی درصدد هستیم با ایجاد قرارداد، این تیم ها از شتاب دهنده ها خدمات زیرساختی مانند آزمایشگاه، امور مالی، توسعه بازار، منتور فنی( به منظور سرانجام رساندن تحقیقات) دریافت کنند؛ تاکنون با اعمال این روش ها و تدابیر پاسخی مناسب از حوزه های مختلف دریافت کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتا مشاهده کرده ایم افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، توانسته اند به شرکت های موفق تبدیل شوند. البته تیم هایی نیز وجود دارند که نمی توانند با توجه به ناملایمت های بازار به موفقیت دست پیدا کنند و شکست می خورند. ما سعی می کنیم در مدل های دیگر به این افراد کمک کنیم. طبیعتا این تعامل ها باید دو طرفه باشد. ما در این ستاد این افراد را شناسایی و بستری برای آنها فراهم می کنیم.

سهندی به افزایش میزان شرکت های فعال این حوزه طی یک دهه اخیر اشاره کرد و به سیناپرس گفت: میزان شرکت های فعال در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی از سال 1392 تاکنون از 32 به 800 شرکت ارتقا پیدا کرده است. این امر نشان می دهد که ما توانسته ایم در این حوزه پیشرفت چشمگیری پیدا کنیم.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در پایان به سیناپرس گفت: خوشبختانه ایجاد دانشکده های طب سنتی در سال 1386 باعث شد دید جامعه پزشکی ما نسبت به طب سنتی تغییر پیدا کند. همچنین ما در این حوزه داروسازهای طب سنتی داریم که هم اکنون در حال فارغ التحصیلی هستند. از سوی دیگر اکنون سلامتکده های طب سنتی  داریم که مردم می توانند از خدمات درمانی آنها بهره بگیرند.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا