وجود ماگمای آتشفشانی در زیر سطح مریخ

به گزارش سیناپرس، پس از مطالعه خوشه ‌ای از مریخ ‌لرزه‌های شناسایی شده توسط فرودگر InSight ناسا، محققان به این نتیجه رسیده ‌اند که احتمالاً ماگمای مذاب هنوز در زیر پوسته مریخ وجود دارد، به این معنی که سطح مریخ تا به امروز توسط آتشفشان ‌ها شکل گرفته است.

به گفته محققان، این آخرین مورد از یک سری سرنخ است که نشان می دهد فعالیت های آتشفشانی در مریخ مدت ها پس از اینکه فرض می شد خاموش شده است، ادامه دارد. این یافته می تواند پیامدهایی برای درک ما از زمین شناسی سیاره و حتی جستجوی حیاتی که دانشمندان معتقدند در زیر سطح مریخ وجود دارد، داشته باشد.

تا همین اواخر، دانشمندان تصور می ‌کردند که در اعماق سیاره قرمز اتفاقات کمی رخ می ‌دهد. این سیاره میدان مغناطیسی ندارد که بتوان از آن صحبت کرد. از آنجایی که یک میدان مغناطیسی در اثر فعالیت درونی ایجاد می شود، فقدان آن حاکی از کمبود آن است. به گزارش سیناپرس،اما سپس فرودگر InSight ناسا مجهز به آشکارسازهای لرزه ‌ای حساس متوجه شد که مریخ از فعالیت‌ های لرزه ‌ای غرش می ‌کند و در برخی موارد فعالیت لرزه‌ ای بسیار شگفت ‌انگیز است. تا به امروز، InSight بیش از ۱۳۰۰ زمین لرزه را شناسایی کرده که برای همیشه درک ما از ژئودینامیک مریخ را تغییر داده است.

این زمین لرزه ها می توانند موضوعات زیادی را در مورد ساختار داخلی و فعالیت مریخ نشان دهند و تیمی از ژئوفیزیکدانان به رهبری سیمون استهلر (Simon Stähler) از دانشگاه ETH زوریخ در سوئیس به تازگی یک مطالعه دقیق از یک خوشه متشکل از ۲۰ زمین لرزه انجام داده اند تا درک بهتری از آنچه در حال وقوع است به دست آورند.

این تیم تحقیقاتی دریافت که داده‌ها نشان می ‌دهد که بیشتر گسل‌ های موجود در سراسر سطح مریخ از نظر لرزه ‌ای فعال نیستند. به طور شگفت انگیزی، به نظر می رسد که این خوشه از منطقه ای به نام سربروس فوسه (Cerberus Fossae) سرچشمه گرفته و از ویژگی هایی به نام گرابن تشکیل شده است که در آن فعالیت های تکتونیکی باعث باز شدن گسل ها شده و در نتیجه بلوک هایی از پوسته بین پشته های موازی گسل ها به پایین می لغزند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که فرکانس پایین امواج لرزه ‌ای عمیق ‌تر می ‌تواند نشان‌ دهنده منطقه‌ ای با منبع گرم در فاصله ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری زیر سطح باشد که مطابق با ماگمای مذاب و فعالیت‌های آتشفشانی کنونی است.

سپس، تیم پژوهشی داده ‌های خود را با تصاویر رصدی مقایسه کرده و رسوب‌ هایی از گرد و غبار تیره‌ تر را یافتند که در جهات مختلف پراکنده شده‌ اند که این یافته به عنوان شواهدی از فعالیت های آتشفشانی اخیر در مریخ شناسایی شد. استهلر می ‌گوید: سایه تیره ‌تر غبار نشان ‌دهنده شواهد زمین ‌شناسی از فعالیت‌های آتشفشانی اخیر و احتمالا شاید در ۵۰ هزار سال گذشته است.

به گزارش سیناپرس، استهلر در انتها یادآور می شود که درک رو به رشد ما از مریخ نشان می دهد که این سیاره در طول عمر ۴.۵ میلیارد ساله خود تغییرات زیادی کرده است.

لایه‌ های سنگ‌های رسوبی و وجود مواد معدنی آبی نشان می ‌دهد که مریخ زمانی مملو از آب مایع بوده و نشان‌ دهنده دنیایی است که برای وجود حیات و زندگی سازگارتر بوده است. به گفته پژوهشگران، کشف چگونگی دگرگونی مریخ می ‌تواند به ما در درک بهتر دنیای خودمان کمک کند.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Astronomy منتشر شده است.