کاهش جمعیت خفاش ها دلیلی برای نگرانی انسان

به گزارش سیناپرس، در ماه ‌های آینده خفاش‌ های کمتری در آسمان پرواز خواهند کرد چراکه زمانی از سال فرا می رسد که برخی از گونه ‌ها به خواب زمستانی فرو رفته و در شکاف ‌های صخره‌ ای باریک یا غارها برای زمستان‌ آرام می ‌گیرند.

خوشبختانه این ناپدید شدن فقط فصلی است. خفاش ها برای عملکرد اکوسیستم های سالم حیاتی هستند. آنها به چرخه مواد مغذی در محیط و گرده افشانی گیاهان کمک می کنند.

خفاش ها همچنین آفات کشاورزی را می خورند که نیاز به آفت کش ها را کاهش می دهد. همچنین خفاش ‌ها خدمات زیادی برای اکوسیستم ‌ها ارائه می ‌کنند، اما از آنجایی که آنها کار خود را در تاریکی انجام می ‌دهند، ما همیشه از کمک آنها آگاه نیستیم.
نگران‌ کننده‌ تر از این ناپدید شدن فصلی، این واقعیت است که جمعیت خفاش‌ ها برای دهه ‌ها در آمریکای شمالی رو به کاهش بوده است. از بین رفتن زیستگاه های خفاش ها به دلیل جنگل‌ زدایی، شهرنشینی و تبدیل زمین های جنگلی به زمین کشاورزی، زیستگاه‌ های مناسب خفاش‌ ها را کاهش می ‌دهد.

این اثرات توسط قارچ Pseudogymnoascus destructans تشدید می شود. این قارچ کشنده مسئول مرگ بیش از شش میلیون خفاش در آمریکای شمالی است. بیماری به نام سندرم بینی سفید به ویژه در شرق کانادا ویرانگر بوده، جایی که باعث کاهش بیش از ۹۰ درصدی جمعیت گونه هایی از خفاش ها به نام های میوتیس قهوه ای کوچک (Myotis lucifugus) و میوتیس شمالی (Myotis septentrionalis) شده است.

بر این اساس، یک تیم تحقیقاتی بیش از یک دهه است که پژوهشگران بهداشت حیات وحش کانادا برای حمایت از سلامت حیات وحش خفاش ها فعالیت می کند.

برای درک تهدیداتی که در حال حاضر ۱۵ گونه خفاش با آن مواجه هستند، خفاش ها را بین سال ‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ مورد مطالعه قرار داده و محققان دریافتند که شایع ‌ترین علل مرگ این جانوران به فعالیت‌های انسانی مرتبط است.

به گفته محققان، یک چهارم خفاش های مطالعه توسط گربه ها کشته شدند. این تعجب آور نبود چراکه گربه های خانگی شکارچیان معروف حیات وحش هستند. تخمین زده می‌ شود که در استرالیا، گربه‌ های خانگی سالانه ۳۹۰ میلیون حیوان را می ‌کشند.
یکی دیگر از یافته ‌های شگفت‌ انگیزتر این مطالعات این بود که بیشتر خفاش ‌هایی که توسط گربه‌ ها کشته شدند، ماده بوده و از وضعیت بدنی نسبتاً خوبی برخوردار بودند. از آنجایی که خفاش ‌ها هر ساله نسبتاً تعداد کمی از زاد و ولد می کنند، مرگ خفاش ‌های ماده در شرایط خوب، پیامدهای بزرگ ‌تری برای تعداد جمعیت آنها در آینده خواهد داشت.

گفتنی است که پژوهشگران همچنین دریافتند که نیمی از خفاش های مطالعه به دلایل مرتبط با انسان مرده اند. با افزایش زندگی خفاش ها در مکان های شهری، ۲۵ درصد دیگر از خفاش ‌ها به دلیل ضربه ‌های شدید مانند برخورد با خودروها یا ساختمان ها می میرند.

جالب اینجاست که خفاش هایی که به این شکل می میرند بیشتر نر هستند. دلیل این امر کاملاً مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می دهد که نرها ممکن است بیشتر از ماده ها پرواز کنند که این امر احتمال برخورد آنها با اتومبیل ها یا ساختمان ها را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، مطالعه حیات وحش آسان نیست چراکه خفاش ها در بسیاری از مکان های مختلف، از غارها گرفته تا انبارها و اتاق های زیر شیروانی زندگی می کنند و دانشمندان نمی توانند خفاش ها را در همه مکان ها زیر نظر داشته باشند. به گفته محققان کم شدن جمعیت خفاش ها می تواند زنگ خطری برای انسان باشد چراکه آینده کشاورزی و تولید محصولات زراعی به شدت به آن ها وابسته است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: thehindu
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا