خداحافظی با کلیه موتورهای احتراقی در بازار خودرو

به گزارش سیناپرس، کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند به طور قطع از سال ۲۰۳۵ استفاده از خودروهای سوخت احتراقی ممنوع شود. تصمیم فوق به این معنی است که خودروسازان در اتحادیه اروپا ملزم خواهند بود تا سال ۲۰۳۵ انتشار گاز دی‌اکسید کربن خود را ۱۰۰ درصد کاهش دهند که این امر نشان‌ دهنده پایان تولید خودروهای جدید با موتور احتراق داخلی در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه است.

خودروهای جدیدی که از سال ۲۰۳۰ به فروش می‌ رسند نیز در مقایسه با خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۲۱ باید تولید گازهای گلخانه ‌ای و به ویژه دی‌اکسید کربن را تا ۵۵ درصد کاهش دهند. این میزان، افزایش قابل توجهی نسبت به هدف قبلی 37.5 درصدی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توافق شد، دارد.

همچنین بر اساس این توافق مقرر شد تا پایان سال ۲۰۳۵ برای خودروسازانی که بین ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار خودرو در سال تولید می کنند، معافیت وجود داشته باشد. این تبصره بدان معناست که خودروسازانی مانند لامبورگینی و بنتلی به دلیل تولید محدود، عملاً یک سال تاخیر در دستیابی به اهداف مورد نظر خواهند داشت.

یان هویتما، مذاکره‌ کننده اصلی پارلمان اروپا، در این رابطه گفت: ما با توجه به اهداف تعیین شده، شفافیت مناسبی را برای صنعت خودرو ایجاد می‌ کنیم و نوآوری و سرمایه‌ گذاری را برای تولید کنندگان خودرو ایجاد می ‌کنیم. علاوه بر این، خرید و رانندگی خودروهای بدون آلایندگی برای مصرف کنندگان ارزان تر می شود.

خوشحالم که امروز با شورای اروپا در مورد بازنگری بلندپروازانه اهداف ۲۰۳۰ به توافق رسیدیم و از هدف ۱۰۰ درصدی برای سال ۲۰۳۵ حمایت کردیم. این سیاست برای رسیدن به بی طرفی آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰ و مقرون به صرفه تر کردن رانندگی پاک بسیار مهم است. 

به گزارش سیناپرس، این مقررات اولین توافق از بسته  اتحادیه اروپا است، یک پیشنهاد قانونی که در سال ۲۰۲۱ با اهداف تعیین شده انتشار گازهای گلخانه ای در سال های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ مورد توافق قرار گرفت.

مقررات جدید به دنبال لابی گسترده توسط رئیس انجمن خودروسازان اروپا  ACEA  و مدیر عامل ب ام و، الیور زیپس اعلام شده و بر این اساس گفته می شود سیاست ‌هایی باید توسط اتحادیه اروپا برای حمایت از مردم در تغییر موتور احتراق داخلی ارائه شود.

زیپس در این رابطه گفت: ما اکنون مشتاقیم شرایط چارچوبی را که برای دستیابی به این هدف ضروری است در سیاست های اتحادیه اروپا منعکس شود. این موارد شامل فراوانی انرژی های تجدید پذیر، شبکه زیرساخت شارژ خصوصی و عمومی یکپارچه و دسترسی به مواد خام است.

به گزارش سیناپرس، اتحادیه اروپا می گوید گزارشی نیز تا پایان سال ۲۰۲۵ و هر دو سال پس از آن، منتشر خواهد شد که پیشرفت به سمت تحرک جاده ای بدون آلایندگی را ارزیابی می کند.

این گزارش تاثیر سیاست های اجرا شده بر مصرف کنندگان و کارمندان و همچنین پیامدهای آن بر بهره وری انرژی و مقرون به صرفه بودن خودروهای بدون آلایندگی و آلایندگی پایین را پوشش خواهد داد.

مترجم: ابراهیم خسروپرست
منبع: autocar
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا