تاثیر خارق العاده حل کردن جدول بر تقویت حافظه

به گزارش سیناپرس، حل کردن جدول کلمات متقاطع یک فعالیت روزمره برای بسیاری از افراد است، اما تاکنون تأثیر این سرگرمی سنتی بر اختلالات شناختی خفیف مرتبط با بیماری آلزایمر، به طور سیستماتیک مورد مطالعه قرار نگرفته است.

محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند: افراد مسن‌  که جدول حل می کنند نسبت به افرادی که مغز خود را با بازی‌های ویدیویی آموزش دادند، پیشرفت بیشتری نشان می ‌دهند.

دکتر دی. دواناند، که بر تحقیقات پیری مغز و سلامت روان در دانشگاه کلمبیا نظارت می کند، در این رابطه گفت: نتایج به دست آمده از این مطالعات در نشان دادن روند بهبودی با مداخلات در اختلال شناختی خفیف مهم هستند.

این تیم تحقیقاتی به طور تصادفی ۱۰۷ شرکت کننده با اختلال شناختی خفیف را به دو گروه تقسیم کرده و نیمی از آن ها جدول کلمات متقاطع حل کرده و برخی نیز به آموزش بازی های ویدیویی پرداختند.

شرکت کنندگان، این آموزش فشرده را به مدت ۱۲ هفته دنبال کرده و به دنبال آن طی ۷۸ هفته جلسات تقویتی که از طریق رایانه در خانه به آنها دسترسی داشتند را تکمیل کردند. بررسی ها نشان دادند افرادی که جدول کلمات متقاطع حل می کردند،  در تست های شناختی نمره بهتری می گیرند.

گفتنی است اگرچه هر دو روش در مراحل اولیه برابر بودند. زمانی که محققان نتایج را با استفاده از پرسش‌های متداول آزمایش عملکرد روزانه، اندازه ‌گیری کردند، گروه افرادی که جدول حل می کردند همچنان برتر بودند. علاوه بر این، حل جدول برای شرکت کنندگان در مراحل بعدی بیماری مؤثرتر بود.

به گزارش سیناپرس، در این میان نکته جالب توجه این است که تصاویر ام آر آی دریافت شده از شرکت کنندگان نشان می دهد حل کردن جدول کلمات متقاطع باعث می شود روند کوچک شدن مغز در طول زمان، کند تر شود.

دکتر دواناند در آین رابطه می ‌گوید: این مزایا نه تنها در شناخت، بلکه در فعالیت‌های روزانه با نشانه‌ هایی از کوچک شدن مغز در ام آر آی مشاهده شد که نشان می‌دهد این اثرات از نظر بالینی معنی ‌دار هستند.

دکتر مورالی دورایسوامی، استاد روانپزشکی و پزشکی در دانشگاه دوک در این رابطه می ‌گوید: سه ‌گانه بهبود شناخت، عملکرد و محافظت عصبی نقش مهمی در این زمینه است. گفتنی است تحقیقات بیشتر برای مقیاس ‌بندی آموزش مغز به‌ عنوان یک درمان دیجیتالی خانگی برای به تأخیر انداختن آلزایمر باید در اولویت این زمینه باشد.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  NEJM Evidence منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا