تئوری‌های توطئه کووید 19، دریچه‌ای به سوی باورهای مشابه آینده

به گزارش سیناپرس، نتایج یک بررسی جدید علمی نشان می دهد، افرادی که به تئوری‌های توطئه در خصوص بیماری کووید 19 اعتقاد بیشتری دارند، متعاقباً تمایل بیشتری را به باور به چنین تئوری هایی در مورد مسائل مختلف نشان می دهند.

تعداد فزاینده ای از تحقیقات به دنبال درک بهتر باور عمومی به تئوری های توطئه هستند. با این حال، مطالعات کمی موفق شده اند عواملی را بررسی کنند که ممکن است در طول زمان باعث تغییر در تمایل افراد به باور به تئوری‌های توطئه شوند.

در یک تلاش پژوهشی جدید در این خصوص، پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو در ایالات متحده دو مطالعه پیمایشی را انجام داده اند که در اولی داده های 107 شرکت کننده آمریکایی و در دومی اطلاعات ارائه شده توسط 1037 فرد ساکن بریتانیا که توسط کنسرسیوم تحقیقات روانشناسی کووید 19 به کار گرفته شده بودند، تجزیه و تحلیل شده است.

این شرکت‌کنندگان به پرسش‌هایی درباره اعتقادشان به تئوری‌های توطئه درباره منشاء و شدت گزارش‌شده کووید 19 پاسخ دادند.به گزارش سیناپرس، آن ها همچنین یک پرسش نامه استاندارد را تکمیل کردند که گرایش کلی آن ها به باورهای تئوری توطئه را می سنجید.

تجزیه و تحلیل آماری داده‌های این مطالعات نشان داد شرکت‌کنندگانی که در ابتدا به تئوری‌های توطئه کووید ۱۹ اعتقاد قوی‌تری داشتند، احتمالاً و متعاقب آن، افزایش بیشتری را در تمایل عمومی خود به باور تئوری‌های توطئه دیگر تجربه کردند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد:اعتقاد به یک تئوری توطئه خاص می‌تواند دروازه‌ای به سمت گرایش عمومی بیشتر برای باور به نظریه‌های دیگر مشابه آن باشد. 

به گفته این محققان، بر اساس نتایج حاصله، به نظر می رسد که باور داشتن به تئوری توطئه کووید-19 باعث ترویج بیشتر تفکر باور به  توطئه می گردد.

آن ها معتقدند: تحقیقات آینده می توانند مکانیسم هایی را که توسط آن ممکن است چنین دیدگاهی به وجود آید، بررسی کنند.
به گزارش سیناپرس، این یافته در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا