سلول های مغزی که باعث تب می شود، شناسایی شد

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه لینشوپینگ، سلول ‌هایی را در رگ ‌های خونی مغز موش ها شناسایی کرده اند، که برای واکنش تب ضروری هستند. یافته های این مطالعه، به این سوال دیرینه پاسخ می دهد که کدام اندام ها در تولید تب نقش دارند؟ به گفته محققان، درک مکانیسم های پشت تب، برای درک اثربخشی داروها و درمان های جدید، ضروری است.

تب، پاسخ بدن به عفونت یا التهاب و یک مکانیسم دفاعی در برابر ویروس ها و باکتری ها است. هنگامی که بدن تحت تأثیر عفونت یا التهاب قرار می گیرد، مولکول هایی به نام سیتوکین ها را در گردش خون آزاد می کند.

به گزارش سیناپرس، این مولکول‌ ها برای عبور از سد خونی مغزی، شبکه ‌ای از رگ‌ های خونی کوچک که از مغز در برابر مواد مضر، محافظت می ‌کند، بسیار بزرگ هستند. اما تب، فقط یک علامت است که بعد از اینکه مغز، سیگنال هایی را آزاد کرد، آشکار می شود. پس مغز، چگونه تشخیص می دهد که بدن تحت تاثیر التهاب یا عفونت قرار گرفته است؟

گیرنده های واقع در سطح بیرونی سد خونی مغزی، سیتوکین ها را تشخیص می دهند. این گیرنده ‌ها، سیگنال را به سلول ‌های سطح داخلی دیواره رگ‌ های خونی در سد خونی مغزی، که به سلول‌ های اندوتلیال معروف هستند، منتقل می ‌کنند. سپس آنها مولکول شبه هورمون پروستاگلاندین E2 را تولید می کنند و این مولکول به نوبه خود گیرنده های هیپوتالاموس را فعال می کند که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند.

قبلاً اعتقاد بر این بود که پروستاگلاندین باید در سلول های خاصی از اندام هایی مانند کبد و ریه ها نیز تولید شود تا واکنش تب، شروع شود. اما اکنون محققان دانشگاه لینشوپینگ، نشان داده اند که سلول ‌های اندوتلیال مغز، تنها سلول ‌هایی هستند که برای ایجاد واکنش تب لازم هستند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده اند.