حفره حرارتی در حال سردتر شدن است

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید نشان می دهد آب بخشی از اقیانوس اطلس شمالی در نزدیکی قطب که با عنوان حفره حرارتی شناخته می شد، در حال سرد شدن است . در توضیح علمی پدیده حفره حرارتی باید گفت که گردش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس یا AMOC ، یک سیستم گردش اقیانوسی است که با حمل آب گرم از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی، گرما را در اقیانوس‌ها توزیع می‌ کند.

اگرچه برخی از دانشمندان پیش ‌بینی می‌کنند که تغییر دمای اقیانوس ‌ها و رخدادهایی از این قبیل می ‌تواند منجر به رویداد های تغییر آب و هوای ناگهانی شود اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که لزوماً این پیش بینی درست نیست.

به گفته این پژوهشگران، تغییر  درحفره حرارتی نتیجه کاهش سرعت جریان‌ های اقیانوسی نیست. با این حال، مطالعه ما نشان می دهد که تغییر در الگوی حفره گرمایشی در قرن گذشته به دلیل  مسائل طبیعی نیست. در واقع این رویداد نتیجه تغییرات انسان در جو است. یافته ‌های ما نشان می‌ دهد که این حفره گرمایش منجر به یک رویداد ناگهانی تغییر آب و هوا نمی ‌شود که برای انسان‌ها کشنده باشد، اما باید آن را جدی گرفته و زیر نظر داشت.

بر اساس سوابق زمین شناسی که در نمونه های هسته یخی در گرینلند یافت شده است، کندی های قبلی جریان اقیانوسیAMOC منجر به رویدادهای ناگهانی تغییر آب و هوا در گذشته شده است.

به گزارش سیناپرس، تاکنون محققان اعتقاد داشتند که حفره حرارتی به عنوان اثر انگشت AMOC در روزگار کنونی است. ظاهر این تغییر نشان می دهد که این شرایط ممکن است پایدار نباشد اما نتایج مطالعات جدید از این ایده پشتیبانی نمی کند و باید توجه داشت که این حفره حرارتی طی صد سال گذشته به طور آهسته و مستمر در حال سردتر شدن بوده است.
پژوهشگران دانشگاه میامی در مطالعات جدید خود از یک مدل آب و هوایی برای بررسی الگوی تغییرات دما در یک توده آبی در منطقه زیرقطبی اقیانوس اطلس شمالی استفاده کرد. این مدل شامل یک بستر دیجیتال بود که تغییرات آب و هوایی گذشته را ارزیابی کرده و رویدادهای تغییرات آب و هوایی آینده را بازتولید می کرد.

به گزارش سیناپرس، این مدل به طور خاص، یک اقیانوس بی حرکت را شبیه سازی کرد تا بررسی کند که دمای اقیانوس اطلس شمالی چگونه تحت تأثیر تغییرات جوی ناشی از گازهای گلخانه ای و انتشار ریز ذرات جوی قرار می گیرد.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Geophysical Research Letters منتشر شده است.