احتمال بروز بیماری قلبی در مبتلایان پیشین به کووید 19 شدید

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه بزرگ که در بیوبانک بریتانیا انجام شده است نشان می‌دهد که عفونت کووید 19 با افزایش خطر سلامت قلبی عروقی و مرگ ناشی از آن مرتبط است. بر اساس این تحقیق، این اتفاق به طور ویژه در میان افرادی که عفونت شدید آن ها منجر به بستری شدن در بیمارستان می گردد، دیده می شود.

یافته های این مطالعه نشان می دهد: خطر فوق که مستقل از عوامل مؤثر شناخته شده دیگر است، در 30 روز اول عفونت در بیشترین مقدار خود است و تا مدتی در این وضع ادامه می یابد. 

قبلا شواهدی به دست آمده بود که نشان می داد افرادی که عفونت کووید 19 داشته اند، در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی بعدی هستند، اما این مطالعات عمدتاً گذشته‌نگر بوده و تنها چند پیامد سلامت را شامل می‌شدند. 

پژوهشگران برای بررسی بیشتر این موضوع، از اطلاعات حدود 54 هزار شرکت کننده در پروژه بیوبانک انگلستان استفاده کردند که حدود 18 هزار نفر از آن ها، بین مارس 2020 تا مارس 2021 مبتلا به کووید 19 شده بودند. پروژه مورد اشاره، سلامت و بقای شرکت کنندگان را از طریق سوابق پزشکی و داده های ثبت مرگ، ردیابی می کند.

پیامدهای قلبی عروقی در نظر گرفته شده برای این تحقیق عبارتند از: حمله قلبی، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم، VTE یا لخته شدن خون در ورید، پری کاردیت یا التهاب دیواره قلب.

طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق، افرادی که به عفونت کووید-19 مبتلا شده ولی نیازی به بستری شدن در بیمارستان پیدا نکرده بودند، تقریباً 3 بار بیشتر در معرض لخته شدن خون در ورید (VTE) و بیش از 10 برابر بیشتر در معرض رویداد موسوم به «مرگ به هر دلیل» بودند.

به گزارش سیناپرس، اما افرادی که به دلیل کووید-19 در بیمارستان بستری شده بودند، بدون توجه به عوامل جمعیتی و متابولیک، در معرض خطرات بالاتری از نظر پیامدهای قلبی عروقی قرار داشتند.

بر اساس این نتایج، افراد فوق نسبت به افراد آلوده نشده به عفونت، بیش از 27 برابر در معرض خطر ابتلا به VTE، بیش از 21.5 برابر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی و 17.5 برابر احتمال ابتلا به سکته بودند. همچنین در این افراد، خطر فیبریلاسیون دهلیزی تازه تشخیص داده شده تقریباً 15 برابر، پری کاردیت تقریباً 14 برابر و خطر حمله قلبی نیز تقریباً 10 برابر بیشتر بود.

محققان می گویند: جای تعجب نیست که مرگ و میر در میان افراد مبتلا به عفونت کووید-19 بیشتر بود. درواقع افرادی که با ویروس کووید 19 به عنوان دلیل اصلی بستری شده بودند، 118 برابر بیشتر از افرادی که نیازی به درمان بیمارستانی نداشتند، جان خود را از دست دادند. این در حالی است که افرادی که کووید 19 برای آن ها تشخیص ثانویه مربوط به بستری بود، احتمال مرگشان 64 برابر بیشتر از افراد سالم بود.

بیشتر تشخیص های بیماری قلبی عروقی، به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی، VTE، پریکاردیت و مرگ به هر علتی در 30 روز اول عفونت و در میان افرادی که به دلیل کووید 19 به عنوان دلیل اصلی در بیمارستان بستری شده بودند، رخ داده بود.

این نتایج حاکی از آن است که عواقب طولانی مدت قرار گرفتن در معرض بیماری کووید 19 در گذشته، به عنوان یک نگرانی غالب برای سلامت عمومی مطرح است و افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی افراد مبتلا به عفونت قبلی، یکی از مهم ترین مسائل در این خصوص است.

به گزارش سیناپرس، این خطر به ویژه در کشورهایی که دسترسی محدود به واکسیناسیون دارند و در نتیجه جمعیت بیشتری از آن ها در معرض بیماری فوق قرار دارند، بیشتر است.

گفتنی است این یافته های پژوهشی به صورت آنلاین در مجله Heart منتشر شده اند.

مترجم:عباس روشن بین
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا