زیست فناوری یک بال توسعه اقتصادی آینده است

دکتر علیرضا خاکدامن، مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در گفتگو با سیناپرس گفت: ایجاد هم افزایی میان نهادها مهمترین اقدام اساسی است که امسال ما انجام داده ایم. در این اقدام وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، وزات صمت که مخاطب اصلی ما در ستاد زیست فناوری هستند، همکاری های بسیار خوب و نزدیکی در لایه های مختلف وزیر، کارشناسی و مدیران میانی به وجود آورده اند. اساس کار ما این است که هر ظرفیتی در کشور وجود دارد و می تواند افزایش پیدا کند و به خروجی اقتصادی مطلوب برسد، مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی افزود: اکنون جلسات منظمی برای پیگیری مشکلات و معضلات داریم و از مدیران همه بخش ها، فناوران و شرکت های مختلف فناوری دعوت به عمل می آوریم تا اگر چالش و موانعی پیش رو دارند با ستاد زیست فناوری و معاونت علمی مطرح کنند تا ما در یک سیستمی چابک و در بخش های دولتی این مساله را پیگیری و حل کنیم. در حال حاضر موضوع های مختلفی در این چند ماه با همکاری این نهادها به نتیجه رسیده اند.

وی اظهارداشت: ابتدای امسال دو آیین نامه حوزه سلامت و جهاددانشگاهی از سوی هیات وزیران مصوب شد که برخی از محورهای رشد شرکت های دانش بنیان را ما در این آیین نامه ها آورده ایم. همچنین امسال ما ظرفیت خوبی برای حمایت از طرح های فناورانه داریم. منتها باید ساختار خصوصی شکل بگیرد تا ما بر مبنای آن کمک کنیم از اینرو پیشنهاد می شود تیم های فناور مختلفی که دارای فناوری خوبی هستند و احساس می کنند که به محصول خوبی می رسند و قادر با تاسیس شرکت خصوصی هستند، پروپوزال شان را به ما منعکس کنند. این افراد اگر به سایت معاونت علمی یا ستاد زیست فناوری مراجعه کنند، می توانند مسیرهای مختلف ارتباطی بخش های پژوهشی و تولیدی را مشاهده کنند. آنها حتی می توانند طرح های فناورانه شان را نیز معرفی کنند. ما با روش هایی که داریم می توانیم آنها را حمایت کنیم. خوشبختانه امسال ما آمادگی بیشتری برای حمایت از طرح های فناورانه داریم.

معاون ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: طی 3 الی 4 سال اخیر بیش از 150 محصول زیست فناوری مورد حمایت قرار گرفته و به نتیجه رسیده اند؛ محصولاتی که بازار خوبی داشتند و با کسب مجوزهای لازم اقتصاد دانش بنیان ایجاد کرده اند. معمولا ستاد زیست فناوری در یک جریان مستمر قرار دارند؛ طرح های پیشینی که پیش از این مورد حمایت قرار گرفته اند امسال به نتیجه می رسند. امسال نیز بالغ بر 40 طرح در ستاد توسعه زیست فناوری موفق به جذب حمایت شده اند. امیدواریم این طرح ها نیز ظرف یکسال آینده به نتیجه برسند.

مدیر گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی به جایگاه زیست فناوری ایران نسبت به کشورهای دیگر اشاره کرد و به سیناپرس گفت: اکنون ایران در حوزه زیست فناوری، جزو پنج کشور اول آسیاست و در دنیا نیز رتبه کمتر از پانزده دارد. هرچند ما اکنون از باب توانمندی ها از رتبه علمی خوبی برخوردار هستیم اما به دلیل اینکه هنوز سرمایه گذاری های خوبی در بخش اقتصادی نداشتیم، نتوانسته ایم به آن میزان مطلوب برسیم.

خاکدامن به اهمیت حوزه زیست فناوری اشاره کرد و افزود: تقریبا بیشتر داروهای بیوتیکی که در کشور مصرف می شود جزو داروهای پیشرفته دنیا هستند. ما می توانیم انواع واکسن ها و داروهای بیوتیک را در کشور تولید کنیم. پلتفرمmRNA یکی از پلتفرم های مهم برای تولید واکسن و داروهای آینده است. اکنون دو الی سه تیم خوب در کشور در این زمینه فعالیت می کنند. این شرکت ها از نظر علمی هم رتبه با کشورهای پیشرفته هستند.

وی خاطرنشان کرد: زیست فناوری در آینده ای نه چندان دور، یک بال توسعه اقتصادی است. در دنیا روند رشد فناوری بیشتر مبتنی بر بیوتکنولوژی و IT است. پیش بینی شده است که انقلاب بعدی فناوری از برهم کنش این دو حوزه اتفاق بیفتد. خوشبختانه ما اکنون در این دو حوزه وضیعت خوبی داریم. با حمایت از این دو حوزه می توانیم یک مزیت اقتصادی پایدار برای کشور به وجود بیاوریم.

 

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا