یک دوز نیکوتین، تولید استروژن در مغز زنان را مسدود می کند

به گزارش سیناپرس، یک دوز نیکوتین، معادل آن چیزی که در یک سیگار یافت می شود، تولید استروژن را در مغز زنان مسدود می کند. این امر، ممکن است چندین تفاوت رفتاری را در زنان سیگاری توضیح دهد، از جمله اینکه چرا آنها نسبت به مردان، نسبت به ترک سیگار مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

محققان گفته اند:ما برای اولین بار، دریافتیم که نیکوتین، مکانیسم تولید استروژن را در مغز زنان متوقف می ‌کند. ما متعجب شدیم که این اثر، حتی با یک دوز نیکوتین، معادل تنها یک سیگار، قابل مشاهده است، که نشان می ‌دهد تأثیر سیگار بر مغز یک زن چقدر قدرتمند است.

این اثر در تالاموس، که بخشی از سیستم لیمبیک در مغز است، مشاهده شده است. این سیستم در واکنش های رفتاری و احساسی نقش دارد.

محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد، داده های گروهی از ده داوطلب زن سالم را مورد بررسی قرار دادند. به این زنان یک دوز نیکوتین تجاری قابل استفاده از طریق بینی داده شد و در همان زمان یک ردیاب رادیواکتیو متصل به مولکولی که به آنزیم آروماتاز متصل می ‌شود، تزریق شد. آروماتاز که به نام استروژن سنتاز نیز شناخته می‌ شود، آنزیمی است که مسئول تولید استروژن است.

به گزارش سیناپرس، اسکن مغزی MRI و PET به محققان این امکان را داد که هم مقدار آروماتاز و هم محل قرارگیری آن در مغز را مشاهده کنند. پژوهشگران، دریافتند که یک دوز واحد، میزان آروماتاز را در مغز کاهش می دهد.

دانشمندان اضافه کرده اند: این کشف، ما را به این باور می رساند که نیکوتین تأثیر قابل توجهی بر بر تولید استروژن دارد. به طور کلی، می دانیم که تفاوت های قابل توجهی در نحوه واکنش مردان و زنان به سیگار کشیدن وجود دارد.

به نظر می ‌رسد زنان نسبت به درمان جایگزینی نیکوتین، مقاوم ‌تر هستند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری ‌های اولیه مرتبط با سیگار، مانند سرطان ریه و حملات قلبی، قرار دارند. اکنون باید بررسی شود، که آیا این عمل نیکوتین روی سیستم هورمونی، در هر یک از این واکنش ها دخیل است یا خیر.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه برای اولین بار در کنگره European College of Neuropsychopharmacology  در وین ارائه شده است.