تاثیر استعمار غربی در توزیع پوشش گیاهی جهان

به گزارش سیناپرس، هنگامی که گروه های انسانی سفر کرده و به مناطق دیگر جهان کوچ می کنند، برخی گیاهان نیز به طور عمدی یا ناخواسته با آنها حرکت می کنند.

بررسی های جدید محققان نشان می دهد: مسافت ‌هایی که گیاهان طی می ‌کنند از زمانی که استعمار اروپا در سایر قاره ‌ها در قرن پانزدهم آغاز شد، به ‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

طی این پژوهش، برند لزنر و همکارانش با تمرکز بر چهار قدرت اروپایی (بریتانیا، اسپانیا، پرتغال و هلند)، توزیع ۱۹ هزار و ۲۵۰ گونه گیاهی از ۱۱۸۳ منطقه مستعمره شده در سراسر جهان را بررسی کردند.

این تیم با استفاده از یک معیار اکولوژیکی معروف به تنوع زتا، نشان دادند که تعداد گونه‌ های گیاهی مشترک در مناطقی که زمانی توسط یک امپراتوری اشغال شده بودند (به عنوان مثال، آفریقای جنوبی و مناطقی از آمریکای شمالی که هر دو تحت استعمار هلند بودند) بیشتر است.

نویسندگان همچنین دریافتند: تغییرات در این گروه ‌های منطقه ‌ای از گونه ‌ها در طول زمان نه تنها تحت تأثیر آب و هوا و فاصله جغرافیایی بوده، بلکه تحت تأثیر مدت زمانی است که یک منطقه توسط یک امپراتوری خاص اشغال شده است.

این تیم همچنین توانست مراکز کلیدی اقتصادی و استراتژیک درون امپراتوری ها را شناسایی کند. به عنوان مثال، در داخل امپراتوری بریتانیا سابق، استرالیا و هند گونه های گیاهی بیشتری نسبت به سایر مناطق جهان دریافت کردند که بومی این مناطق نبوده و برخی از آن ها گونه مهاجم محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته‌ ها بینشی جدید از تأثیرات رفتار اجتماعی و اقتصادی انسان بر تنوع زیستی در بازه‌ های زمانی بسیار طولانی ارائه می ‌دهند، محققان در خاتمه مطالعات خود نتیجه می ‌گیرند که احتمالاً در آینده با گسترش مداوم جهانی‌ سازی و اتصال مناطق مختلف انسانی و جمعیتی ، انتقال گونه های گیاهان بین مناطق مختلف جهان افزایش می ‌یابد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا