پیش بینی سویه های جدید کرونا ممکن نیست

به گزارش سیناپرس، طی دو سال گذشته انواع مختلفی از ویروس های کرونا با جهش های ژنتیکی متعددی ظهور کردند که در آخرین مورد آن شاهد شیوع سویه اومیکرون بودیم که قابلیت سرایت بسیار بالا و قدرت واکسن گریزی زیادی داشت.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند: مطالعه رفتارهای ویروس کرونا و پیش بینی جهش های ژنتیکی بعدی این ویروس دارای اهمیت زیادی است، زیرا می توان با این روش علاوه بر ساخت داروها و واکسن های موثر و کارآمد، از شیوع مجدد این ویروس جلوگیری کرد.

آناتولی آلتشتاین، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات ویروس شناسی و ساخت واکسن گامالیا، در این رابطه گفت: پیش ‌بینی ویژگی های گونه‌های بعدی ویروس کرونا با نام علمی SARS-CoV-2 تقریباً غیرممکن است، زیرا دانش محققان از زیست‌ شناسی این ویروس به اندازه کافی نیست.

این محقق در ادامه توضیحاتش افزود: پیش ‌بینی جهش های ژنتیکی یک ویروس که در سطح جهانی شیوع یافته، تقریباً غیرممکن است، زیرا این جهش‌ ها ذاتاً تصادفی هستند و ما از بیولوژی این ویروس اطلاعات کامل و مناسبی در اختیار نداریم که بتوانیم به وضوح پیش ‌بینی کنیم که یک جهش خاص چه نقشی در ویژگی‌های ویروس دارد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر تنها گزینه ممکن برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جهان و بروز جهش های ژنتیکی جدید در این ویروس، واکسیناسیون گسترده است که می تواند از جهش های کرونا پیشگیری کند، زیرا هرچقدر تعداد افراد مبتلا افزایش یابد و این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل شود، احتمال رخ دادن جهش ژنتیکی بیشتر و بیشتر شده و در این شرایط ما تنها باید منتظر ظهور این گونه های جدید باشیم تا بتوانیم ساختار آن ها را شناسایی کرده و نسبت به شرایط جدید، اقدامات مقتضی را انجام دهیم.

مترجم: زهرا همراز
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا