کاهش تولید نفت توسط اوپک

به گزارش سیناپرس، تداوم جنگ روسیه و اوکراین که با تحریم های غربی علیه روسیه همراه بود، بازار انرژی را با تلاطم جدی رو به رو کرده است و تحریم های روسیه منجر به ایجاد اختلال در مسیر ارسال گاز و نفت روسیه به اروپا شده و ضمن افزایش شدید قیمت ها، قاره سبز را در آستانه بحران انرژی قرار داده است.

در این شرایط سران کشورهای اوپک پلاس نیز تصمیم به کاهش تولید نفت خود گرفتند که این موضوع می تواند شرایط را بغرنج تر کرده و قیمت سوخت را افزایش دهد. البته اگرچه برخی کارشناسان این اقدام اوپک پلاس را به ضرر اروپا می دانند اما وزیر انرژی امارات می گوید هیچ سیاستی پشت تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت وجود ندارد.

سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی در این رابطه گفت: تصمیم گروه کشورهای صادرکننده نفت اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت یک تصمیم فنی بود نه سیاسی.

وی روز یکشنبه در توییتر نوشت: مایلم روشن کنم که آخرین تصمیم اوپک پلاس که به اتفاق آرا به تصویب رسید، یک تصمیم فنی محض و بدون هیچ گونه نیات سیاسی بود.

به گزارش سیناپرس، کشورهای عضو اوپک پلاس در نشست اخیر خود در وین توافق کردند که تولید نفت خود را از نوامبر به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند و این توافق را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند.

در این میان انتظار می ‌رود روسیه و عربستان سعودی تولید نفت خود را به میزان ۵۲۶ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه اوت کاهش دهد. گفتنی است که میزان تولید کلی نفت اعضای این اتحادیه، ۴۱ میلیون و ۸۵۶ هزار  بشکه در روز خواهد بود.
همزمان با اتخاذ این تصمیم کاخ سفید اعلام کرد: این اقدام نشان می دهد که عربستان سعودی در حال هماهنگ کردن سیاست انرژی خود با روسیه است. جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا از بازنگری در روابط واشنگتن با ریاض حمایت کرده است.

در نقطه مقابل اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که این اقدام به منظور ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت است.
مترجم: رضوان خندان
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا