تلاش برای نجات لاک پشت غول پیکر از انقراض

به گزارش سیناپرس، سوابق فسیلی نشان می دهد که لاک پشت های غول پیکر زمانی در سراسر ماداگاسکار و سایر جزایر در سراسر اقیانوس هند پراکنده بودند.

این روزها، به دلیل شکار گونه های خارجی مانند سگ و گربه و رقابت طبیعی گونه های اهلی و چرای گاو، تنها دو گونه از این خانواده باقی مانده است: لاک پشت غول پیکر آلدابرا و لاک پشت غول پیکر گالاپاگوس. هر دوی این جانوران به عنوان گونه آسیب پذیر در برابر انقراض یا به شدت در معرض خطر در نظر گرفته می شوند.

به تازگی تیمی از محققان بین‌المللی پس از مطالعه توالی ژنومی بسیار دقیق از لاک ‌پشت غول ‌پیکر آلدابرا، به پیشرفت هایی مهم دست یافته ‌اند که می ‌تواند به توقف کاهش حداقل یکی از گونه‌ ها کمک کند.

این کشف به تلاش های محققان برای پرورش حیوانات و تقویت تعداد آنها کمک می کند و در عین حال به آن ها اجازه می دهد تا زیست شناسی و آناتومی آنها را با جزئیات بیشتری مطالعه کنند.

دکتر گوزد چیلینگیر، سرپرستاین  تیم تحقیقاتی از دانشگاه زوریخ، در رابطه با موضوع فوق می گوید: اطلاعات ژنومی برای تلاش های پرورشی در باغ وحش ها برای حفظ تنوع ژنتیکی موجود در طبیعت مهم است. ما نشان دادیم که بیشتر ژنوم های این گونه مشابه سایر ژنوم های شناخته شده تستودین ها (خانواده ای از لاک پشت ها) است.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت گونه ‌های لاک‌ پشت از نظر تکاملی نزدیک به یکدیگر هستند و داده ‌های ما نه تنها برای لاک ‌پشت آلدابرا، بلکه برای تمام لاک ‌پشت‌ های آفریقای شرقی و ماداگاسکار بسیار مفید خواهد بود.

ژنوم شناسایی شده توسط این تیم دقیق ترین ساختار ژنوم تا به امروز محسوب شده و به طور دقیق توالی بیش از دو میلیارد بیان ژنتیکی را نشان می دهد. این اطلاعات با دقت و جزئیات بسیار زیاد، محققان را قادر می سازد تا با اطمینان بیشتری تنوع ژنتیکی در لاک پشت های وحشی و اسیر را ردیابی کنند.

برای آزمایش این تکنیک، محققان ژنوم ۳۰ لاک پشت وحشی را که در ماداگاسکار زندگی می کردند را به همراه دو لاک پشت ساکن باغ وحش زوریخ ، توالی یابی کردند.

به گزارش سیناپرس، با مقایسه این داده ها با ژنوم مرجع، آنها توانستند تعیین کنند که حیوانات چه ریشه هایی داشته و منشا آن ها در کدام منطقه است.

مترجم: جاوید خیرخواه