کشف شواهد جدید همزیستی بین انسان هوشمند و نئاندرتال ها

به گزارش سیناپرس، شواهد فسیلی جدید نشان می‌دهد که انسان ‌های مدرن (هومو ساپینس) و نئاندرتال‌ها ممکن است ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال قبل از انقراض نئاندرتال ‌ها همزیستی داشتند. در حال حاضر شواهد کمی برای همزیستی این دو گونه انسانی در اروپا وجود دارد و تعیین زمان ظهور و ناپدید شدن این دو گونه برای اولین بار در این مناطق دشوار است.

طی این مطالعات جدید ایگور جاکوویچ و همکارانش مجموعه ‌ای از ۵۶ اثر باستانی نئاندرتال و انسان مدرن (۲۸ اثر برای هر گروه) را از هفده مکان باستان ‌شناسی در سراسر فرانسه و شمال اسپانیا و همچنین ده نمونه نئاندرتال دیگر از همان منطقه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تمام نمونه‌ ها برای دقت بیشتر از سال ۲۰۰۰ با استفاده از تکنیک ‌های مدرن قوی تاریخ‌ گذاری شده‌ا ند.

در این پروژه مطالعاتی، باستان شناسان از تخمین خطی بهینه و مدل ‌سازی احتمالی برای تخمین محدوده تاریخ این نمونه‌ ها و جمعیت‌ های مسوول استفاده کردند.

محققان همچنین تلاش کردند اولین و آخرین تاریخ ‌هایی را که ممکن است این گروه ‌های انسانی در سایت‌ها حضور داشته‌ اند، استنتاج کنند. این مدل ‌سازی برای پر کردن بخش ‌های گمشده از سوابق باستا ن‌شناسی که تخمین تاریخ را مختل می‌ کند، استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این مدل سازی، باستان شناسان تخمین می زنند که مصنوعات نئاندرتال ها برای اولین بار بین ۴۵۳۴۳ تا ۴۴۲۴۸ سال پیش ظاهر شده و بین ۳۹۸۹۴ تا ۳۹۷۹۸ سال پیش ناپدید شدند. تاریخ انقراض نئاندرتال ها بر اساس بقایای نئاندرتال با قدمت مستقیم، بین ۴۰۸۷۰ تا ۴۰۴۵۷ سال پیش بوده است. ت

خمین زده می شود که انسان مدرن برای اولین بار بین ۴۲۶۵۳ تا ۴۲۲۶۹ سال پیش ظاهر شد. محققان نتیجه می گیرند که این یافته ها نشان می دهد که دو گونه انسانی فوق بین ۱۴۰۰ تا ۲۹۰۰ سال در این مناطق همزیستی داشته اند. 

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا