با افزایش سن مراقب سلامت مفاصل تان باشید

به گزارش سیناپرس، مفاصل برای عملکرد صحیح خود نیازمند غضروف هستند، بافتی لغزنده که انتهای استخوان ها را می پوشاند، مثل ضربه گیر عمل می کند و به حرکت نرم مفاصل کمک می کند.

به گفته محققان کلینیک مایو، بسیاری از افراد با افزایش سن، غضروف خود را از دست می دهند، اما این بدان معنا نیست که تعویض مفصل اجتناب ناپذیر است. در اینجا چند نکته برای حفظ سلامت مفاصل آورده شده است.

پژوهشگران توضیح داده اند: غضروف به دلایل مختلفی تحلیل می رود ،همچنین برخی افراد ممکن است با استخوان هایی با شکل غیر طبیعی یا غضروف ضعیف تر متولد شوند. چاقی یا صدمات ناشی از تصادفات نیز می تواند به مفاصل و غضروف آسیب برساند.

محققان افزوده اند: وقتی غضروف تحلیل می رود، بدن خارهای استخوانی را تشکیل می دهد. این امر، واکنشی به مشکل اصلی، یعنی تخریب غضروف است. خارهای استخوانی می توانند به یکدیگر ضربه بزنند و دردناک شوند.

از دست دادن غضروف مفصلی، ماهیت چیزی است که به آن استئوآرتریت، یک اختلال شایع مفصلی گفته می شود. محققان اظهار داشته اند، وقتی جوان ‌تر هستید می ‌توانید برای محافظت از مفاصل خود در برابر افزایش سن، اقداماتی از جمله ورزش به اندازه کافی و حفظ وزن سالم، انجام دهید. داشتن عضلات قوی در اطراف مفاصل می تواند به برداشتن بار از روی مفاصل کمک کند.

محققان پیشنهاداتی را برای مدیریت درد آرتریت ارائه داده اند:

  • فعالیت های خود را اصلاح کنید. اگر به آرتریت لگن یا زانو مبتلا هستید، به جای دویدن – که منجر به ضربان مفاصل می شود – می توانید دوچرخه سواری کنید.
  • به کمک راه رفتن، بار را از روی مفاصل بردارید. استفاده از عصا می تواند به کاهش بار روی مفاصل لگن، زانو و مچ پا کمک کند و درد را کاهش دهد.
  • درصورتی که درد ادامه دار بود، می توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. با این حال، از عوارض جانبی آن مانند زخم، مشکلات کلیوی یا قلبی آگاه باشید. به طور کلی برای آرتریت نباید از مواد مخدر استفاده کرد.
  • در صورت ادامه یافتن درد، می توانید تزریق داروهایی مانند کورتیزون یا تورادول را نیز در نظر بگیرید، که وقتی به مفصل تزریق می شود، می تواند به تسکین درد کمک کند. با این حال، این داروها نیز عوارض جانبی دارند، بنابراین حتما با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در این باره مشورت کنید.
  • تزریق هیالورونیک اسید، که از اجزای مشابه مایع روان کننده مفصل، برای پر کردن آن استفاده می کند. در مورد مفصل زانو موفق تر از مفاصل ران و شانه بوده است.
  • برخی از تزریق ها که به عنوان داروی بازسازی کننده به بازار عرضه می شوند، شامل سلول های بنیادی و پلاسمای غنی از پلاکت می شوند. در این مرحله، بسیاری، استفاده از آنها را تجربی می ‌دانند زیرا هیچ مدرک محکمی در مورد اثربخشی آنها وجود ندارد.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا